D 2022

Rodič ve výkonu trestu – zkušenosti dítěte z dětského domova

DANĚK, Alois

Basic information

Original name

Rodič ve výkonu trestu – zkušenosti dítěte z dětského domova

Name (in English)

A parent in prison - the experience of a child from a children's home

Authors

DANĚK, Alois (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Praha, Resocializace v současné penitenciární praxi, p. 69-77, 9 pp. 2022

Publisher

Univerzita Jana Amose Komenského Praha

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Proceedings paper

Field of Study

50302 Education, special

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

electronic version available online

References:

Organization unit

AMBIS University

ISBN

978-80-7452-213-0

Keywords in English

children's home;aftercare;CAN syndrome;psychological deprivation;family therapy
Changed: 20/3/2024 11:45, Ing. Kateřina Lendrová

Abstract

In the original language

Děti přicházejí do dětských domovů z výrazně narušených a nefunkčních rodin. Někteří členové těchto rodin byli, nebo jsou ve výkonu trestu odnětí svobody. V příspěvku si za hlavní cíl klademe zjistit, jaký vliv má tato skutečnost na dítě žijící v dětském domově. Informace jsme získali za pomoci kvalitativního výzkumného designu, který byl postaven na polostrukturovaných rozhovorech, zúčastněných pozorováních a na analýze dostupné pedagogické dokumentace. Naše výsledky poukazují na závažné dopady uvěznění rodiče na dítě. Zaznamenali jsme negativní vliv na rozvoj sociálních kompetencí dítěte a velice častá nerealistická očekávání od budoucnosti. Na základě našich výstupů prodiskutujeme potřebu meziresortní spolupráce a zejména nezbytnost dostupné následné péče.

In English

Children come to orphanages from severely disturbed and dysfunctional families. Some members of these families have been or are serving prison sentences. In this paper, our main aim is to find out what effect this has on a child living in an orphanage. The information was gathered using a qualitative research design based on semi-structured interviews, participant observation and analysis of available educational documentation. Our results point to the severe impact of parental incarceration on the child. We observed a negative impact on the child's development of social competences and very frequent unrealistic expectations from the future. On the basis of our findings we discuss the need for inter-agency cooperation and in particular the need for accessible aftercare.