2022
Rodič ve výkonu trestu – zkušenosti dítěte z dětského domova
DANĚK, AloisZákladní údaje
Originální název
Rodič ve výkonu trestu – zkušenosti dítěte z dětského domova
Název anglicky
A parent in prison - the experience of a child from a children's home
Autoři
DANĚK, Alois (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Praha, Resocializace v současné penitenciární praxi, od s. 69-77, 9 s. 2022
Nakladatel
Univerzita Jana Amose Komenského Praha
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50302 Education, special
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
Organizační jednotka
AMBIS vysoká škola, a.s.
ISBN
978-80-7452-213-0
Klíčová slova anglicky
children's home;aftercare;CAN syndrome;psychological deprivation;family therapy
Štítky
Změněno: 20. 3. 2024 11:45, Ing. Kateřina Lendrová
V originále
Děti přicházejí do dětských domovů z výrazně narušených a nefunkčních rodin. Někteří členové těchto rodin byli, nebo jsou ve výkonu trestu odnětí svobody. V příspěvku si za hlavní cíl klademe zjistit, jaký vliv má tato skutečnost na dítě žijící v dětském domově. Informace jsme získali za pomoci kvalitativního výzkumného designu, který byl postaven na polostrukturovaných rozhovorech, zúčastněných pozorováních a na analýze dostupné pedagogické dokumentace. Naše výsledky poukazují na závažné dopady uvěznění rodiče na dítě. Zaznamenali jsme negativní vliv na rozvoj sociálních kompetencí dítěte a velice častá nerealistická očekávání od budoucnosti. Na základě našich výstupů prodiskutujeme potřebu meziresortní spolupráce a zejména nezbytnost dostupné následné péče.
Anglicky
Children come to orphanages from severely disturbed and dysfunctional families. Some members of these families have been or are serving prison sentences. In this paper, our main aim is to find out what effect this has on a child living in an orphanage. The information was gathered using a qualitative research design based on semi-structured interviews, participant observation and analysis of available educational documentation. Our results point to the severe impact of parental incarceration on the child. We observed a negative impact on the child's development of social competences and very frequent unrealistic expectations from the future. On the basis of our findings we discuss the need for inter-agency cooperation and in particular the need for accessible aftercare.