J 2023

Naplňování vzdělávacích potřeb vychovatelů v současných dětských domovech

DANĚK, Alois

Basic information

Original name

Naplňování vzdělávacích potřeb vychovatelů v současných dětských domovech

Name (in English)

Fulfilling the educational needs of educators in today's children's homes

Authors

DANĚK, Alois (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Edukácia, 2023, 1339-8725

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

Organization unit

AMBIS University

Keywords in English

Children's home;institutional education;educators;inclusion

Tags

Changed: 4/3/2024 14:19, Ing. Kateřina Lendrová

Abstract

In the original language

Cílem příspěvku je představit výsledky výzkumu, který mapoval aktuální vzdělávací potřeby vychovatelů v dětském domově. Za pomoci kvalitativního výzkumného designu jsme zjišťovali, jak vychovatelé hodnotí naplňování svých vzdělávacích potřeb. Zjistili jsme, že se setkávají při výkonu své profese s požadavky, na které nebyli dostatečně připraveni. Největší deficity jsme zaznamenali v problematice vzdělání v inkluzivní problematice, v otázkách závislostního chování a také v oblasti ICT. Vychovatelé zdůraznili klíčovou roli kvalitního dalšího vzdělávání. Na základě našich výsledků bude možné upravit přípravu a vzdělávání vychovatelů tak, aby mohli kvalitněji vykonávat jejich náročnou profesi.

In English

The aim of this paper is to present the results of a research that mapped the current educational needs of educators in a children's home. Using a qualitative research design, we investigated how educators assess the fulfillment of their educational needs. We found that they encountered demands in their profession for which they were not adequately prepared. We observed the greatest deficits in education on inclusion issues, addictive behaviour issues and also in ICT. Educators stressed the key role of quality continuing education. Based on our results, it will be possible to adjust the training and education of educators so that they can perform their demanding profession better.