J 2023

Víno jako propagační dar a daně

KOUDELKA, Zdeněk

Basic information

Original name

Víno jako propagační dar a daně

Name (in English)

Wine as a promotional gift and texes

Authors

KOUDELKA, Zdeněk (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Právo a bezpečnost, Praha, Ambis Vysoká škola, 2023, 2336-5323

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

50501 Law

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

Organization unit

AMBIS University

Keywords (in Czech)

Víno; daň z příjmů; daň z přidané hodnoty.

Keywords in English

Wine; income tax; value-added tax.

Tags

Tags

Reviewed
Changed: 28/3/2024 14:29, Ing. Kateřina Lendrová

Abstract

In the original language

Text se zabývá postavením vína jako daňově uznatelného daru od roku 2024. Poukazuje na to, že dochází k rozdílnému posuzování podle zákona o daních z příjmů, kde víno nemůže být daňově uznatelným darem, a zákona o dani z přidané hodnoty, kde víno zůstává daňově uznatelným darem. Vládou prosazenou změnu považuje za nerozumnou, protože poškozuje moravské vinaře a nepomáhá státnímu rozpočtu. Je navržena náprava novelou zákona o daních z příjmů iniciovaná Jihomoravským krajem.

In English

The text deals with the status of wine as a tax-deductible gift from 2024. At the same time, it points to the fact that there is a different assessment from the point of view of the Income Tax Act, where wine cannot be a tax-deductible gift, and from the point of view of the Value-Added Tax Act, where wine remains a tax-deductible gift. He considers the change enforced by the government to be unreasonable, as it harms Moravian winemakers and does not help the state budget. It proposes the possibility of correction by an amendment to the Income Tax Act initiated by the South Moravian Region.