J 2019

Sarima model pro předpovídání poptávky po cestovním ruchu v Jihomoravském kraji

JEŘÁBEK, Tomáš a Pavel TVRZNÍK

Základní údaje

Originální název

Sarima model pro předpovídání poptávky po cestovním ruchu v Jihomoravském kraji

Název anglicky

Sarima model for tourism demand forecasting in the Southn Moravian Region

Autoři

JEŘÁBEK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí) a Pavel TVRZNÍK

Vydání

Studia Turistica, 2019, 1804-252X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

AMBIS vysoká škola, a.s.

Klíčová slova anglicky

HEGY test; Predictive performance; Tourism demand; SARIMA model

Štítky

Změněno: 12. 4. 2023 23:20, Bc. Olga Puldová

Anotace

V originále

Mezinárodní cestovní ruch hraje významnou roli na úrovni národní i světové ekonomiky. Tato práce se zaměřuje na analýzu poptávky po mezinárodním cestovním ruchu ze strany slovenských turistů v Jihomoravském kraji. Cílem je nalézt vhodný ARIMA model, poskytující kvalitní předpovědi vývoje počtu sledovaných turistů v JMK. Za tímto účelem byla nejprve testována přítomnost jak sezónního, tak nesezónního jednotkového kořene. Výsledkem bylo zjištění nutnosti realizace nesezónních diferencí v analyzované řadě. Na základě testů AIC, BIC a LM byl vybrán nejvhodnější model. Empirický výsledek ukazuje, že model SARIMA(1,1,1) (1,0,1)_12 je vhodný pro zachycení počtu slovenských turistů ubytovaných v JMK. Dále hodnoty RMSE a MAE prokazují vysokou přesnost získaného modelu. Závěry výzkumu mohou být využity k vytvoření lepších strategických plánů, závisejících na budoucím vývoji příjezdového cestovního ruchu ze strany slovenských turistů.

Anglicky

International tourism plays an important role in the national and world economy. This paper focuses on the analysis of the international tourism demand from the Slovak tourists to the South Moravian Region (SMR). The aim is to find a suitable ARIMA model, providing good predictions of the number of tourists in SMR. To this end, the presence of both the seasonal and the non-seasonal unit root was first tested. The result was the finding of the necessity to implement non-seasonal differences in the analysed series. Based on the AIC, BIC and LM tests, the most appropriate model was chosen. The empirical result shows that the SARIMA model(1,1,1) (1,0,1)_12 is suitable for capturing the number of Slovak tourists accommodated in JMK. Further, the RMSE and MAE statistics demonstrate the high accuracy of the obtained model. Research findings can be used to develop better strategic plans, depending on the future development of inbound tourism by Slovak tourists.