J 2018

Analýza faktorů ovlivňujících úroveň turistických výdajů v Jihomoravském kraji

JEŘÁBEK, Tomáš; Zdeněk MÁLEK; Vladimír ŠEFČÍK a Jana ŠTOFILOVÁ

Základní údaje

Originální název

Analýza faktorů ovlivňujících úroveň turistických výdajů v Jihomoravském kraji

Název česky

Analýza faktorů ovlivňujících úroveň turistických výdajů v Jihomoravském kraji

Název anglicky

ANALYSIS OF TRAVEL EXPENDITURE FACTORS IN THE SOUTH MORAVIAN REGION

Autoři

JEŘÁBEK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí); Zdeněk MÁLEK (203 Česká republika); Vladimír ŠEFČÍK a Jana ŠTOFILOVÁ

Vydání

Studia Turistica, Jihlava, 2018, 1804-252X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

AMBIS vysoká škola, a.s.

Klíčová slova česky

Determinanty; Regrese; Výdaje turistů

Klíčová slova anglicky

Determinants; Regression; Travel Expenditure

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 12. 4. 2023 23:01, Bc. Olga Puldová

Anotace

V originále

Oblast cestovního ruchu se stává jedním z nejvýznamnějších odvětví na celém světě, a turistické výdaje jsou nezanedbatelným příspěvek k hospodářskému růstu, a to jak na národní tak regionální úrovni. Z tohoto důvodu je pro výzkumníky, manažery, ale také pro politické autority nesmírně důležité určit, které faktory ovlivňují rozhodování o turistické spotřebě a podrobněji se zaměřit na účinek těchto faktorů směrem k turistickým výdajům za použití vhodných ekonometrických nástrojů a metod. Cílem příspěvku je nalézt statisticky významné faktory ovlivňující úroveň turistických výdajů v Jihomoravském kraji od března do října 2016. Analýza je založena na dotazníkovém šetření, formou osobního dotazování, realizovaném v rámci JMK. Výsledky ukazují na statistickou významnost různých faktorů vycházejících z ekonomických omezení, sociálněekonomických charakteristik, charakteristik souvisejících s cestou a také determinantů vycházejících z psychologických aspektů jednotlivých turistů.

Anglicky

Tourism is becoming one of the most important sectors in the world, and tourism spending is a significant contribution to economic growth, both at national and regional level. For this reason, it is extremely important for researchers, managers and political authorities to determine which factors influence decision making on tourism consumption and to focus more closely on the effect of these factors on tourism spending using appropriate econometric tools and methods. The aim of the paper is to find statistically significant factors influencing the level of tourism expenditures in the South Moravian Region from March to October 2016. The analysis is based on the questionnaire survey realized within the JMK. The results show the statistical significance of various factors based on economic constraints, socio-economic characteristics, trip-related characteristics, as well as determinants based on the psychological aspects of individual tourists.