2024
Recognition of the role of education in the corporate sphere
LÖWENHÖFFEROVÁ, Radka and Jaroslav MUŽÍKBasic information
Original name
Recognition of the role of education in the corporate sphere
Name in Czech
Rekognice role vzdělávání v podnikové sféře
Name (in English)
Recognition of the role of education in the corporate sphere
Authors
LÖWENHÖFFEROVÁ, Radka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jaroslav MUŽÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Socio-Economic and Humanities Studies, Praha, AMBIS VŠ, 2024, 1804-6800
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Article in a journal
Field of Study
50302 Education, special
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
References:
Organization unit
AMBIS University
Keywords (in Czech)
podnikové vzdělávání; komunikační systémy v podniku; vzdělávání zaměstnanců; řízení pracovního výkonu; personální marketing, segmentace podnikového vzdělávání; účastník kurzu; lektor dalšího vzdělávání
Keywords in English
corporate education; communication systems in an enterprise; employee training; performance management; personnel marketing; segmentation of corporate education; course participant; teacher in further education
Tags
Tags
Reviewed
Changed: 13/3/2025 10:43, Ing. Kateřina Lendrová
In the original language
Rekognice role podnikového vzdělávání je chápána jako proces přezkoumání této oblasti ve světle nových poznatků plynoucích zrešerší odborné literatury, účasti autorů textu na mezinárodním výzkumu a zobecněním různých inovativních praktik. Podnikové vzdělávání hraje vpodnicích svoji tradiční roli, tj. funguje jako nástroj řízení pracovního výkonu zaměstnanců. Poznání reality však ukazuje jasné tendence vrozšiřování úlohy podnikového vzdělávání ve firemním prostředí. Vpersonálním marketingu se stále více podnikové vzdělávání uplatňuje jako důležitá součást motivačních systémů. Podnikové vzdělávání také patří kdůležitým pilířům Brandingu, budování značky organizace jako dobrého zaměstnavatele. Výzkumná studie ukázala, že vněkterých oblastech podnikového vzdělávání se objevují negativní jevy, které snižují jeho účinnost. Zhlediska zaměstnanců jde často o slabou motivaci a nevhodné postoje vrámci výcviku, zaměřené na změny chování a jednání jedinců. Zhlediska podniků je často problémem ekonomicky vyčíslitefektivity investic do vzdělávání, stanovit jejich návratnost. Praxe ukazuje, že řada podniků, organizací i institucí stojí před řešením zásadních koncepčních otázek vtéto oblasti. Dosavadní praxe a přínosy edukačních aktivit vpodpoře pracovního výkonu a jejich zaměřenost na osvojení vědomostí, dovedností a celkově profesních kompetencí již nestačí současným nárokům. Tvorba konceptů vzdělávacích akcí se stále více posouvá do prostředí vnitrofiremního komunikačního systému. Podniky stále více promítají dokurzů a školení potřeby, přání a požadavky zaměstnanců. Podnikové vzdělávání již zdaleka není vnitřní věcí vrámci řízení a organizace, výroby a služeb. Vrámci aktivní politiky zaměstnanosti státu včetně využití evropských strukturálních fondů se podnikové vzdělávání stále více stává celospolečenskou záležitostí. Teorie i praxe na tuto skutečnost reagují koncipováním kurzů a školení, kteréopouští výrazně profesní aspekt a výstupy edukace mají širší vzdělávací, kulturní a obecně kultivační povahu.
In English
ecognizing the role of corporate education refers to the process of reviewing this area in the light of new knowledge resulting from the search of specialized literature, the participation of the authors of the text in international research and the generalization of innovative practices. Corporate education in companies plays its traditional role, i.e. it is a tool for managing the work performance of employees. The reality, however, shows clear tendencies to expand the role of corporate education in the corporate environment. In personnel marketing, corporate 2training more often becomes an important part of motivational systems. Corporate education is also one of the important pillars of Branding, i.e. the building of the organization’s brand as a good employer. The research study showed that in some areas of corporate education negative phenomena occur that reduce its effectiveness. On the part of the employees, they often include weak motivation and inappropriate attitudes within the training, aimed at changing the behaviour and conduct of individuals. On thepart of the companies, often the problem is to economically quantify the effectiveness of investments in education, to determine their return. Practice shows that many businesses, organizations and institutions are faced with solving fundamental conceptual questions in this area. The current practice and benefits of educational activities in the support of work performance and their focus on the acquisition of knowledge, skills and professional competences no longer satisfy the current demands. The creation of concepts for educational events is increasingly moving towards the internal company communication system. Companies are increasingly projecting the needs, wishes and requirements of employees into the courses and training. Corporate education is no longer an internal matter of the management and organization, production and services. Within the active state policy of employment, including the use of European structural funds, corporate education is increasingly becoming a societal issue. Theory and practice respond to this fact by designing courses and training that move away from a distinctly professional aspect, while the outputs of education have a broader educational, cultural and general cultivation nature.