2024
Základy marketingu
VRTAŇA, Dávid; Anna KRIŽANOVÁ and Margaréta NADÁNYIOVÁBasic information
Original name
Základy marketingu
Name in Czech
Základy marketingu
Name (in English)
The basics of marketing
Authors
VRTAŇA, Dávid (703 Slovakia); Anna KRIŽANOVÁ (703 Slovakia) and Margaréta NADÁNYIOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution)
Edition
1. vydání. Žilina, 192 pp. 2024
Publisher
Žilinská univerzita v Žiline/EDIS - vydavateľstvo UNIZA
Other information
Language
Slovak
Type of outcome
Book on a specialized topic
Field of Study
50204 Business and management
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
printed version "print"
Organization unit
AMBIS University
ISBN
978-80-554-2118-6
Keywords (in Czech)
marketing; zákazník; marketingové prostředí; marketingový mix; produkt; cena; distribuce; marketingová komunikace; marketingový výzkum
Keywords in English
marketing; customer; marketing environment; marketing mix; product; price; distribution; marketing communication; marketing research
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Changed: 11/3/2025 14:34, Ing. Kateřina Lendrová
In the original language
V súčasnej dobe predstavuje marketing neoddeliteľnú súčasť úspešného podnikania vo všetkých oblastiach podnikania. Nielenže je nevyhnutným predpokladom existencie a prežitia každého podniku na trhu, ale umožňuje jeho efektívny rozvoj, uplatnenie sa v podmienkach dravej trhovej konkurencie a dosiahnutie základného podnikateľského cieľa – primeraného zisku. Podniky potrebujú rásť, vytvárať si nové príležitosti na trhu, lepšie uspokojovať požiadavky zákazníkov a efektívnejšie pôsobiť v konkurenčnom prostredí. Práve marketingoví manažéri a vhodne nastavená marketingová stratégia podniku nesú hlavnú zodpovednosť za to, že podnik bude zvyšovať svoje príjmy. Prostredníctvom marketingu musí podnik identifikovať, vyhodnocovať a vyberať trhové príležitosti a predkladať návrhy strategických postupov na dosiahnutie popredného alebo dominantného postavenia na trhu. Marketing môžeme charakterizovať mnohými spôsobmi – ako systém podnikateľskej činnosti, ako komplex vzájomne prepojených prvkov obchodných aktivít, ako filozofiu podnikania, či ako komplexnú ekonomickú činnosť vo sfére trhu. Spoločným menovateľom všetkých týchto definícií je zákazník a uspokojovanie jeho potrieb. Orientácia na zákazníka prináša úspech podniku, ktorý dokáže najlepšie odhaliť a vymedziť potreby a priania zákazníkov na cieľovom trhu a uspokojiť ich pomocou vhodného produktu s požadovanými parametrami, primeranou cenou, správnou distribúciou a cielenou komunikáciou. Publikácia Základy marketingu bola spracovaná ako vysokoškolská učebnica určená na výučbu daného predmetu v študijných programoch Ekonomika a manažment podniku a Finančný manažment na Fakulte PEDAS Žilinskej univerzity v Žiline. Jej zameranie však nevylučuje aj širšie použitie v rámci vzdelávania na slovenských vysokých školách, ako aj pre odbornú verejnosť.
In Czech
Marketing je dnes nedílnou součástí úspěšného podnikání ve všech jeho oblastech. Je nejen předpokladem existence a přežití každé firmy na trhu, ale umožňuje také její efektivní rozvoj, uplatnění v podmínkách dravé tržní konkurence a dosažení základního podnikatelského cíle - přiměřeného zisku. Podniky potřebují růst, vytvářet nové příležitosti na trhu, lépe uspokojovat požadavky zákazníků a efektivněji působit v konkurenčním prostředí. Právě marketingoví manažeři a vhodně nastavená marketingová strategie podniku nesou hlavní odpovědnost za to, že podnik bude zvyšovat své příjmy. Prostřednictvím marketingu musí podnik identifikovat, vyhodnotit a vybrat tržní příležitosti a navrhnout strategické kroky k dosažení vedoucího nebo dominantního postavení na trhu. Marketing lze charakterizovat mnoha způsoby - jako systém podnikatelské činnosti, jako komplex vzájemně provázaných prvků podnikatelské činnosti, jako filozofii podnikání nebo jako komplexní hospodářskou činnost ve sféře trhu. Společným jmenovatelem všech těchto definic je zákazník a uspokojování jeho potřeb. Orientace na zákazníka přináší úspěch tomu podniku, který dokáže nejlépe odhalit a definovat potřeby a přání zákazníků na cílovém trhu a uspokojit je prostřednictvím vhodného produktu s požadovanými parametry, odpovídající cenou, správnou distribucí a cílenou komunikací. Publikace Základy marketingu byla zpracována jako vysokoškolská učebnice určená pro výuku předmětu ve studijních programech Ekonomika a řízení podniku a Finanční management na Fakultě PEDAS Žilinské univerzity v Žilině. Její zaměření však nevylučuje širší využití v rámci výuky na slovenských vysokých školách i pro odbornou veřejnost.