B 2024

Základy marketingu

VRTAŇA, Dávid; Anna KRIŽANOVÁ a Margaréta NADÁNYIOVÁ

Základní údaje

Originální název

Základy marketingu

Název česky

Základy marketingu

Název anglicky

The basics of marketing

Autoři

VRTAŇA, Dávid (703 Slovensko); Anna KRIŽANOVÁ (703 Slovensko) a Margaréta NADÁNYIOVÁ (703 Slovensko, domácí)

Vydání

1. vydání. Žilina, 192 s. 2024

Nakladatel

Žilinská univerzita v Žiline/EDIS - vydavateľstvo UNIZA

Další údaje

Jazyk

slovenština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50204 Business and management

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

AMBIS vysoká škola, a.s.

ISBN

978-80-554-2118-6

Klíčová slova česky

marketing; zákazník; marketingové prostředí; marketingový mix; produkt; cena; distribuce; marketingová komunikace; marketingový výzkum

Klíčová slova anglicky

marketing; customer; marketing environment; marketing mix; product; price; distribution; marketing communication; marketing research

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 11. 3. 2025 14:34, Ing. Kateřina Lendrová

Anotace

V originále

V súčasnej dobe predstavuje marketing neoddeliteľnú súčasť úspešného podnikania vo všetkých oblastiach podnikania. Nielenže je nevyhnutným predpokladom existencie a prežitia každého podniku na trhu, ale umožňuje jeho efektívny rozvoj, uplatnenie sa v podmienkach dravej trhovej konkurencie a dosiahnutie základného podnikateľského cieľa – primeraného zisku. Podniky potrebujú rásť, vytvárať si nové príležitosti na trhu, lepšie uspokojovať požiadavky zákazníkov a efektívnejšie pôsobiť v konkurenčnom prostredí. Práve marketingoví manažéri a vhodne nastavená marketingová stratégia podniku nesú hlavnú zodpovednosť za to, že podnik bude zvyšovať svoje príjmy. Prostredníctvom marketingu musí podnik identifikovať, vyhodnocovať a vyberať trhové príležitosti a predkladať návrhy strategických postupov na dosiahnutie popredného alebo dominantného postavenia na trhu. Marketing môžeme charakterizovať mnohými spôsobmi – ako systém podnikateľskej činnosti, ako komplex vzájomne prepojených prvkov obchodných aktivít, ako filozofiu podnikania, či ako komplexnú ekonomickú činnosť vo sfére trhu. Spoločným menovateľom všetkých týchto definícií je zákazník a uspokojovanie jeho potrieb. Orientácia na zákazníka prináša úspech podniku, ktorý dokáže najlepšie odhaliť a vymedziť potreby a priania zákazníkov na cieľovom trhu a uspokojiť ich pomocou vhodného produktu s požadovanými parametrami, primeranou cenou, správnou distribúciou a cielenou komunikáciou. Publikácia Základy marketingu bola spracovaná ako vysokoškolská učebnica určená na výučbu daného predmetu v študijných programoch Ekonomika a manažment podniku a Finančný manažment na Fakulte PEDAS Žilinskej univerzity v Žiline. Jej zameranie však nevylučuje aj širšie použitie v rámci vzdelávania na slovenských vysokých školách, ako aj pre odbornú verejnosť.

Česky

Marketing je dnes nedílnou součástí úspěšného podnikání ve všech jeho oblastech. Je nejen předpokladem existence a přežití každé firmy na trhu, ale umožňuje také její efektivní rozvoj, uplatnění v podmínkách dravé tržní konkurence a dosažení základního podnikatelského cíle - přiměřeného zisku. Podniky potřebují růst, vytvářet nové příležitosti na trhu, lépe uspokojovat požadavky zákazníků a efektivněji působit v konkurenčním prostředí. Právě marketingoví manažeři a vhodně nastavená marketingová strategie podniku nesou hlavní odpovědnost za to, že podnik bude zvyšovat své příjmy. Prostřednictvím marketingu musí podnik identifikovat, vyhodnotit a vybrat tržní příležitosti a navrhnout strategické kroky k dosažení vedoucího nebo dominantního postavení na trhu. Marketing lze charakterizovat mnoha způsoby - jako systém podnikatelské činnosti, jako komplex vzájemně provázaných prvků podnikatelské činnosti, jako filozofii podnikání nebo jako komplexní hospodářskou činnost ve sféře trhu. Společným jmenovatelem všech těchto definic je zákazník a uspokojování jeho potřeb. Orientace na zákazníka přináší úspěch tomu podniku, který dokáže nejlépe odhalit a definovat potřeby a přání zákazníků na cílovém trhu a uspokojit je prostřednictvím vhodného produktu s požadovanými parametry, odpovídající cenou, správnou distribucí a cílenou komunikací. Publikace Základy marketingu byla zpracována jako vysokoškolská učebnice určená pro výuku předmětu ve studijních programech Ekonomika a řízení podniku a Finanční management na Fakultě PEDAS Žilinské univerzity v Žilině. Její zaměření však nevylučuje širší využití v rámci výuky na slovenských vysokých školách i pro odbornou veřejnost.

Anglicky

Today, marketing is an integral part of successful business in all areas of business. Not only is it a prerequisite for the existence and survival of every company on the market, but it also enables its effective development, its application in the conditions of predatory market competition and the achievement of the basic business goal - a reasonable profit. Enterprises need to grow, create new opportunities on the market, better satisfy customer demands and operate more effectively in a competitive environment. It is the marketing managers and the appropriately set marketing strategy of the business that bear the main responsibility for ensuring that the business will increase its revenues. Through marketing, the enterprise must identify, evaluate and select market opportunities and propose strategic courses of action to achieve a leading or dominant position in the market. Marketing can be characterised in many ways - as a system of business activity, as a complex of interrelated elements of business activities, as a philosophy of business, or as a complex economic activity in the sphere of the market. The common denominator of all these definitions is the customer and the satisfaction of his needs. Customer orientation brings success to the enterprise that is best able to detect and define the needs and wants of customers in the target market and to satisfy them by means of a suitable product with the required parameters, appropriate price, correct distribution and targeted communication. The publication Fundamentals of Marketing has been developed as a university textbook intended for teaching the subject in the study programmes Economics and Business Management and Financial Management at the Faculty PEDAS of the University of Žilina. However, its focus does not preclude its wider use in the framework of education at Slovak universities as well as for the professional public.