J 2024

Odkaz Ferdinanda Krcha pro moderní hudební výchovu — Připomínka stoletého výročí Domu dětství

DANĚK, Alois

Basic information

Original name

Odkaz Ferdinanda Krcha pro moderní hudební výchovu — Připomínka stoletého výročí Domu dětství

Name (in English)

The Legacy of Ferdinand Krch in Modern Music Education: Commemoration of 100th Anniversary of “Dům dětství” (House of Childhood)

Authors

DANĚK, Alois (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Hudební výchova, 2024, 1210-3683

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

Organization unit

AMBIS University

Keywords (in Czech)

Ferdinand Krch;Dům dětství;Dítě a hudba;speciální hudební výchova;inkluzivní edukace;Josef Křička

Keywords in English

Ferdinand Krch;House of Childhood;Child and Music;special music education;inclusive education;Josef Křička.

Tags

Tags

Reviewed
Changed: 3/3/2025 11:13, Ing. Kateřina Lendrová

Abstract

In the original language

Příspěvek se věnuje osobnosti Ferdinanda Krcha. Popisuje zásadní projekty, které inicioval tento dnes polozapomenutý pedagog. V příspěvku bude prostor pro seznámení s Dětským hudebním a rytmickým ústavem, který Ferdinand Krch realizoval s Josefem Křičkou a s jejich klíčovým dílem Dítě a hudba. Také si připomeneme sto let od ukončení činnosti slavného Krchova pedagogického experimentu v Domu dětství. Shrneme bohatou činnost Ferdinanda Krcha a příspěvek zakončíme přáním, abychom na podobné velikány naší pedagogické historie nezapomínali, ale abychom byli schopni se od našich předchůdců učit a obohacovat moderní pedagogiku o jejich myšlenky.

In English

This paper focuses on the life and work of Ferdinand Krch: it describes signifi cant projects initiated by this now semi-forgotten educator. The paper will explore the Children’s Music and Rhythmic Institute, which Ferdinand Krch implemented together with Josef Křička, as well as their seminal work Child and Music. We will also commemorate the centenary of the conclusion of Krch’s famous pedagogical experiment at the House of Childhood. The paper will summarize Krch’s extensive activities and express a hope that we learn from our predecessors and that we enrich our modern pedagogy with their ideas.