2022
Rodič ve výkonu trestu – zkušenosti dítěte z dětského domova
DANĚK, AloisBasic information
Original name
Rodič ve výkonu trestu – zkušenosti dítěte z dětského domova
Name (in English)
A parent in prison - the experience of a child from a children's home
Authors
DANĚK, Alois (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Praha, Resocializace v současné penitenciární praxi, p. 69-77, 9 pp. 2022
Publisher
Univerzita Jana Amose Komenského Praha
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Proceedings paper
Field of Study
50302 Education, special
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
electronic version available online
References:
Organization unit
AMBIS University
ISBN
978-80-7452-213-0
Keywords in English
children's home;aftercare;CAN syndrome;psychological deprivation;family therapy
Tags
Changed: 20/3/2024 11:45, Ing. Kateřina Lendrová
In the original language
Děti přicházejí do dětských domovů z výrazně narušených a nefunkčních rodin. Někteří členové těchto rodin byli, nebo jsou ve výkonu trestu odnětí svobody. V příspěvku si za hlavní cíl klademe zjistit, jaký vliv má tato skutečnost na dítě žijící v dětském domově. Informace jsme získali za pomoci kvalitativního výzkumného designu, který byl postaven na polostrukturovaných rozhovorech, zúčastněných pozorováních a na analýze dostupné pedagogické dokumentace. Naše výsledky poukazují na závažné dopady uvěznění rodiče na dítě. Zaznamenali jsme negativní vliv na rozvoj sociálních kompetencí dítěte a velice častá nerealistická očekávání od budoucnosti. Na základě našich výstupů prodiskutujeme potřebu meziresortní spolupráce a zejména nezbytnost dostupné následné péče.
In English
Children come to orphanages from severely disturbed and dysfunctional families. Some members of these families have been or are serving prison sentences. In this paper, our main aim is to find out what effect this has on a child living in an orphanage. The information was gathered using a qualitative research design based on semi-structured interviews, participant observation and analysis of available educational documentation. Our results point to the severe impact of parental incarceration on the child. We observed a negative impact on the child's development of social competences and very frequent unrealistic expectations from the future. On the basis of our findings we discuss the need for inter-agency cooperation and in particular the need for accessible aftercare.