H 2024

Doporučený metodický postup pro vytváření systému komunikace v domovech pro seniory při mimořádných událostech a krizových situacích

TUŠER, Irena; Leoš NAVRÁTIL; Renata HAVRÁNKOVÁ; Rudolf URBAN; Jana PUPÍKOVÁ et. al.

Basic information

Original name

Doporučený metodický postup pro vytváření systému komunikace v domovech pro seniory při mimořádných událostech a krizových situacích

Name in Czech

Doporučený metodický postup pro vytváření systému komunikace v domovech pro seniory při mimořádných událostech a krizových situacích

Name (in English)

Recommended Methodological Procedure for Creating a Communication System in Senior Homes during Extraordinary Events and Crisis Situations

Authors

TUŠER, Irena (203 Czech Republic, belonging to the institution); Leoš NAVRÁTIL (guarantor); Renata HAVRÁNKOVÁ; Rudolf URBAN (203 Czech Republic, belonging to the institution); Jana PUPÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution); Ludmila ČÍRTKOVÁ; Tomáš ZEMAN (203 Czech Republic, belonging to the institution); Tibor BREČKA and Eliška POLCAROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

2024

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Outcomes implemented by the provider

Field of Study

50902 Social sciences, interdisciplinary

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Organization unit

AMBIS University

Keywords (in Czech)

Bezpečnost; domov pro seniory; hrozby; krizový management; řízení rizik; mimořádné události; ochrana obyvatelstva; preventivní opatření; přípravenost

Keywords in English

Safety;home for the elderly;threat;crisis management;risk management;emergency;protection of the population;preventative measure;preparedness;social services

Tags

Tags

Reviewed

Links

TL05000480, research and development project.
Changed: 13/3/2025 16:32, Ing. Kateřina Lendrová

Abstract

In the original language

Předkládaná metodika obsahuje doporučení, jak nastavit systém komunikace v domovech pro seniory v době dlouhodobějších krizových situací zasahujících společnost či její části. Krizové situace různého typu (například epidemie či pandemie) vyžadují zpravidla přijetí různých mimořádných opatření, která zasahují do běžného chodu domovů pro seniory. Z pohledu klientů mohou být tyto změny prožívány jako nežádoucí omezení, tedy mohou vyvolávat stres se všemi jeho nepříznivými tělesnými a psychickými důsledky. Zejména v seniorském věku představuje přitom přetrvávající nevyžádaná a omezující, tedy negativní změna větší či menší narušení běžné kvality života, což se propisuje i do zúžení životních perspektiv, úzkostí a následně i do zdravotních problémů klientů. Jak fyzických, tak psychických. Metodika je určena pro krizové situace, ve kterých se nelze z objektivních důvodů vyhnout omezujícím opatřením měnícím podstatně běžný chod domova pro seniory. Takové restriktivní změny se mohou týkat omezení kontaktů s vnějším prostředím (například s rodinnými příslušníky), vzájemných kontaktů uvnitř domovů pro seniory (například zákaz společného stolování), i omezení určitých aktivit (například společenské akce, zákaz vycházení atp.). V popsaných situacích nabývá na významu komunikace. Klíčovou roli sehrává komunikace o změnách v chodu domovů pro seniory, ale také jejich zdůvodnění, tedy komunikace o příčinách, které je vyvolaly. Současně může správně nastavená komunikace zmírňovat negativní dopady změn na psychiku klientů. Komunikace totiž slouží nejen k předávání informací o skutečnostech, ale plní také důležité terapeutické funkce, může uklidňovat obavy, povzbuzovat víru v dobrý konec či kompenzovat momentálně přerušené kontakty. Komunikace, respektive krizová komunikace a komunikace rizika, je tak významným nástrojem pro ovlivňování chování a prožívání jedinců.

In English

The presented methodology provides recommendations on how to establish a communication system in nursing homes during prolonged crisis situations affecting society or its parts. Crisis situations of various types (such as epidemics or pandemics) generally require the adoption of extraordinary measures that disrupt the normal operation of nursing homes. From the perspective of residents, these changes may be perceived as undesirable restrictions, potentially causing stress with all its adverse physical and psychological consequences. Particularly in old age, persistent, unsolicited, and restrictive changes—negative in nature—represent a greater or lesser disruption of everyday quality of life. This, in turn, leads to a narrowing of life perspectives, increased anxiety, and subsequently, health issues, both physical and mental. This methodology is intended for crisis situations in which restrictive measures that significantly alter the normal functioning of a nursing home cannot be avoided for objective reasons. Such restrictive changes may involve limitations on contact with the outside world (e.g., with family members), restrictions on interactions within nursing homes (e.g., a ban on communal dining), and limitations on certain activities (e.g., social events, restrictions on leaving the premises, etc.). In the described situations, communication becomes increasingly important. A key role is played by communication regarding changes in the operation of nursing homes, as well as their justification—i.e., communication about the reasons that necessitated them. At the same time, properly managed communication can mitigate the negative psychological impacts of these changes on residents. Communication is not only a means of conveying information about facts but also serves important therapeutic functions. It can alleviate concerns, foster hope for a positive outcome, or compensate for temporarily disrupted social contacts. Communication, particularly crisis communication and risk communication, thus serves as a significant tool for influencing individuals' behavior and emotional experiences.