J 2024

Math Anxiety, Skills, and Work-related Competencies: A Study on Czech University Students

FARKAČOVÁ, Lenka; Mária KRÁLOVÁ and Eva ZELENDOVÁ

Basic information

Original name

Math Anxiety, Skills, and Work-related Competencies: A Study on Czech University Students

Name in Czech

Matematická úzkost, dovednosti a pracovní kompetence: Studie o českých vysokoškolácích

Authors

FARKAČOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, belonging to the institution); Mária KRÁLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Eva ZELENDOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

MATHEMATICS TEACHING-RESEARCH JOURNAL, USA, 2024, 2573-4377

Other information

Language

English

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

United States of America

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

Organization unit

AMBIS University

EID Scopus

2-s2.0-85188174062

Keywords (in Czech)

Matematika; Průřezové dovednosti; Úzkost z matematiky; Vysokoškoláci; Výuka matematiky

Keywords in English

Mathematics;Transversal skills;Math Anxiety;University Students;Mathematics Education

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Changed: 20/2/2025 16:46, Ing. Kateřina Lendrová

Abstract

In the original language

This article aims to identify the mutual relationship between the awareness of the importance of mathematical competencies for the acquisition of work-related skills and the perceived importance of the latter for performance in future work and successful participation in the labor market. How these issues relate to math anxiety is also explored. The above is examined on a sample of university students in the selected education institution (HEI) N =297 in the Czech Republic in 2022. Subsequently, a series of semi-structured interviews were conducted with the students in 2023. It was found that by improving work-related skills for a future career, math anxiety increases. A crucial finding is up to 47 % of the perceived importance of competencies for future job performance can be explained by understanding the importance of mathematics for their acquisition. The findings of this study have the potential to contribute to the improvement of mathematics education and the development of a more skilled and capable wo

In Czech

Tento článek si klade za cíl identifikovat vzájemný vztah mezi vědomím důležitosti matematických kompetencí pro osvojování pracovních dovedností a vnímanou důležitostí matematických kompetencí pro výkon v budoucí práci a úspěšnou účast na trhu práce. Je také zkoumáno, jak tyto problémy souvisí s matematickou úzkostí. Výše uvedené je zkoumáno na vzorku vysokoškolských studentů vybrané vzdělávací instituce (VŠ) N=297 v ČR v roce 2022. Následně byla se studenty v roce 2023 provedena série polostrukturovaných rozhovorů. Bylo zjištěno, že do zlepšení pracovních dovedností pro budoucí kariéru, matematická úzkost se zvyšuje. Zásadním zjištěním je, že až 47 % vnímané důležitosti kompetencí pro budoucí pracovní výkon lze vysvětlit pochopením významu matematiky pro jejich osvojování. Poznatky této studie mají potenciál přispět ke zlepšení matematického vzdělávání a rozvoji kvalifikovanější a schopnější pracovní síly, která může v konečném důsledku povede k většímu hospodářskému růstu a sociálnímu pokroku. Tento článek