2023
Víno jako propagační dar a daně
KOUDELKA, ZdeněkBasic information
Original name
Víno jako propagační dar a daně
Name (in English)
Wine as a promotional gift and texes
Authors
KOUDELKA, Zdeněk (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Právo a bezpečnost, Praha, Ambis Vysoká škola, 2023, 2336-5323
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Article in a journal
Field of Study
50501 Law
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
References:
Organization unit
AMBIS University
Keywords (in Czech)
Víno; daň z příjmů; daň z přidané hodnoty.
Keywords in English
Wine; income tax; value-added tax.
Tags
Tags
Reviewed
Changed: 28/3/2024 14:29, Ing. Kateřina Lendrová
In the original language
Text se zabývá postavením vína jako daňově uznatelného daru od roku 2024. Poukazuje na to, že dochází k rozdílnému posuzování podle zákona o daních z příjmů, kde víno nemůže být daňově uznatelným darem, a zákona o dani z přidané hodnoty, kde víno zůstává daňově uznatelným darem. Vládou prosazenou změnu považuje za nerozumnou, protože poškozuje moravské vinaře a nepomáhá státnímu rozpočtu. Je navržena náprava novelou zákona o daních z příjmů iniciovaná Jihomoravským krajem.
In English
The text deals with the status of wine as a tax-deductible gift from 2024. At the same time, it points to the fact that there is a different assessment from the point of view of the Income Tax Act, where wine cannot be a tax-deductible gift, and from the point of view of the Value-Added Tax Act, where wine remains a tax-deductible gift. He considers the change enforced by the government to be unreasonable, as it harms Moravian winemakers and does not help the state budget. It proposes the possibility of correction by an amendment to the Income Tax Act initiated by the South Moravian Region.