2018
Analýza faktorů ovlivňujících úroveň turistických výdajů v Jihomoravském kraji
JEŘÁBEK, Tomáš; Zdeněk MÁLEK; Vladimír ŠEFČÍK and Jana ŠTOFILOVÁBasic information
Original name
Analýza faktorů ovlivňujících úroveň turistických výdajů v Jihomoravském kraji
Name in Czech
Analýza faktorů ovlivňujících úroveň turistických výdajů v Jihomoravském kraji
Name (in English)
ANALYSIS OF TRAVEL EXPENDITURE FACTORS IN THE SOUTH MORAVIAN REGION
Authors
JEŘÁBEK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution); Zdeněk MÁLEK (203 Czech Republic); Vladimír ŠEFČÍK and Jana ŠTOFILOVÁ
Edition
Studia Turistica, Jihlava, 2018, 1804-252X
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Article in a journal
Field of Study
50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
References:
Organization unit
AMBIS University
Keywords (in Czech)
Determinanty; Regrese; Výdaje turistů
Keywords in English
Determinants; Regression; Travel Expenditure
Tags
Tags
Reviewed
Changed: 12/4/2023 23:01, Bc. Olga Puldová
In the original language
Oblast cestovního ruchu se stává jedním z nejvýznamnějších odvětví na celém světě, a turistické výdaje jsou nezanedbatelným příspěvek k hospodářskému růstu, a to jak na národní tak regionální úrovni. Z tohoto důvodu je pro výzkumníky, manažery, ale také pro politické autority nesmírně důležité určit, které faktory ovlivňují rozhodování o turistické spotřebě a podrobněji se zaměřit na účinek těchto faktorů směrem k turistickým výdajům za použití vhodných ekonometrických nástrojů a metod. Cílem příspěvku je nalézt statisticky významné faktory ovlivňující úroveň turistických výdajů v Jihomoravském kraji od března do října 2016. Analýza je založena na dotazníkovém šetření, formou osobního dotazování, realizovaném v rámci JMK. Výsledky ukazují na statistickou významnost různých faktorů vycházejících z ekonomických omezení, sociálněekonomických charakteristik, charakteristik souvisejících s cestou a také determinantů vycházejících z psychologických aspektů jednotlivých turistů.
In English
Tourism is becoming one of the most important sectors in the world, and tourism spending is a significant contribution to economic growth, both at national and regional level. For this reason, it is extremely important for researchers, managers and political authorities to determine which factors influence decision making on tourism consumption and to focus more closely on the effect of these factors on tourism spending using appropriate econometric tools and methods. The aim of the paper is to find statistically significant factors influencing the level of tourism expenditures in the South Moravian Region from March to October 2016. The analysis is based on the questionnaire survey realized within the JMK. The results show the statistical significance of various factors based on economic constraints, socio-economic characteristics, trip-related characteristics, as well as determinants based on the psychological aspects of individual tourists.