2022
Eno-turismus ve vinařské oblasti Morava
BUREŠOVÁ, Pavla; Květoslava ŠUSTOVÁ; Stanislav KRÁČMAR and Katarína MRKVOVÁBasic information
Original name
Eno-turismus ve vinařské oblasti Morava
Name in Czech
Eno-turismus ve vinařské oblasti Morava
Name (in English)
ENO-TOURISM IN THE MORAVIA WINE REGION
Authors
BUREŠOVÁ, Pavla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution); Květoslava ŠUSTOVÁ (203 Czech Republic); Stanislav KRÁČMAR and Katarína MRKVOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution)
Edition
Brno, Nové trendy v gastronomii, hotelnictví a cestovním ruchu, p. 5-13, 9 pp. 2022
Publisher
Vysoká škola obchodní a hotelová
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Proceedings paper
Field of Study
50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
printed version "print"
Organization unit
AMBIS University
ISBN
978-80-7627-006-0
Keywords (in Czech)
eno-turismus; eno-turista; vinařská oblast; stravovací služby; ubytovací služby; víno
Keywords in English
eno-tourism; eno-tourist; wine region; catering services; accommodation services; wine
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Changed: 16/4/2023 17:52, Bc. Olga Puldová
In the original language
Článek pojednává o potenciálu eno-turismu ve vinařské oblasti Morava. Vinařský turismus vykazuje dlouhodobě růst ve všech světových vinařských regionech. V úvodu je představen vývoj a současný stav vinařské oblasti Morava. Je zobrazená analýza spotřeby vína, preference spotřebitelů uplatňované při rozhodování o výběru vína a zvyklosti při nakupování. Analýza chování účastníků eno-turismu je zaměřená na zmapování motivace eno-turistů k účasti na návštěvě vinařských regionů na Moravě. Výsledky vykazují klíčové motivy eno-turistů, které je vedou k návštěvě zkoumané vinařské oblasti. 59 % eno-turistů se aktivně zajímá o získání nových informací o víně, 64 % preferují osobním setkání s vinaři v autentickém prostředí vinic, 48 % eno-turistů Moravy vyhledává enogastronomické akce doprovázené nabídkou lokálních gastronomických specialit a 39 % jich projevuje zájem o tradice a autentickou atmosféru doprovázenou kulturním programem. Nejčastěji navštěvovaný (57 %) je rozlohou vinic největší Mikulovský vinařský subregion, který také nejčastěji využívají cykloturisté na vinařských cyklostezkách, a vede také nabídkou vinařských akcí pořádaných pro eno-turisty.
In English
The article deals with the potential of agrotourism in the wine region of Moravia. Wine tourism has been showing long-term growth in all of the world's wine regions. The introduction presents the development and current state of the Moravian wine region. The analysis of wine consumption, consumer preferences applied when deciding on wine selection and shopping habits are shown. The analysis of the behavior of eno-tourism participants is focused on mapping the motivation of eno-tourists to participate in visiting wine regions in Moravia. The results show the key motives of eno-tourists that lead them to visit the researched wine region. 59% of eno-tourists are actively interested in obtaining new information about wine, 64% prefer personal meetings with winemakers in the authentic environment of vineyards, 48% of eno-tourists of Moravia are looking for gastronomic events accompanied by local gastronomic specialties and 39% are interested in traditions and an authentic atmosphere accompanied by a cultural program. The most visited (57%) is the largest Mikulov wine subregion, which is also most often used by cyclists on wine bike trails, and also leads the offer of wine events organized for eno-tourists.