2022
Military education as a tool of social control
ROŽŇÁK, Petr a Jan KYSELÁKZákladní údaje
Originální název
Military education as a tool of social control
Název česky
Branná výchova jako nástroj sociální kontroly
Autoři
ROŽŇÁK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí) a Jan KYSELÁK
Vydání
Historická sociologie, Praha, Karolinum, 2022, 1804-0616
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50501 Law
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 0.100
Organizační jednotka
AMBIS vysoká škola, a.s.
EID Scopus
2-s2.0-85133278881
Klíčová slova česky
vojenské vzdělání; vojenská politika; vojenský systém; krize; ideologie; globalizace; bezpečnostní prostředí; bezpečnostní; hlavními aktéry bezpečnosti
Klíčová slova anglicky
military education; military policy; military system; crisis; ideology; globalization; security environment; security; main actors of security
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 18. 7. 2022 09:23, Bc. Olga Puldová
V originále
Looking at the security environment and the genesis of military education in Czechoslovakia and the successor states, they point to the harmfulness of the ideologisation of this education, underestimation, insufficient funding and the absence of theoretical teaching and practical training in schools of all levels. The basic mechanism of functioning of the security environment not only in the Czech Republic is a comprehensive connection of military education with the life of society, which is influenced by internal and external vertical and horizontal relationships, where there are a number of friction areas and significant security risks. The main players in security on the threshold of the new decade of the 21st century are facing new challenges and perspectives.
Česky
Při pohledu na bezpečnostní prostředí a genezi branné výchovy v Československu a jeho nástupnických státech poukazujeme na škodlivost ideologizace tohoto vzdělávání, podceňování, nedostatečné financování a absenci teoretické výuky a praktického výcviku na školách všech úrovní. Základní mechanismus fungování bezpečnostního prostředí nejen v České republice je komplexní propojení branné výchovy se životem společnosti, které je ovlivňováno vnitřními i vnějšími vertikálními a horizontálními vztahy, kde existuje řada třecích oblastí a významná bezpečnostní rizika. Hlavní hráči v oblasti bezpečnosti na prahu nového desetiletí 21. století čelí novým výzvám a perspektivám.