J 2022

Military education as a tool of social control

ROŽŇÁK, Petr a Jan KYSELÁK

Základní údaje

Originální název

Military education as a tool of social control

Název česky

Branná výchova jako nástroj sociální kontroly

Autoři

ROŽŇÁK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí) a Jan KYSELÁK

Vydání

Historická sociologie, Praha, Karolinum, 2022, 1804-0616

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50501 Law

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.100

Organizační jednotka

AMBIS vysoká škola, a.s.

EID Scopus

2-s2.0-85133278881

Klíčová slova česky

vojenské vzdělání; vojenská politika; vojenský systém; krize; ideologie; globalizace; bezpečnostní prostředí; bezpečnostní; hlavními aktéry bezpečnosti

Klíčová slova anglicky

military education; military policy; military system; crisis; ideology; globalization; security environment; security; main actors of security

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 18. 7. 2022 09:23, Bc. Olga Puldová

Anotace

V originále

Looking at the security environment and the genesis of military education in Czechoslovakia and the successor states, they point to the harmfulness of the ideologisation of this education, underestimation, insufficient funding and the absence of theoretical teaching and practical training in schools of all levels. The basic mechanism of functioning of the security environment not only in the Czech Republic is a comprehensive connection of military education with the life of society, which is influenced by internal and external vertical and horizontal relationships, where there are a number of friction areas and significant security risks. The main players in security on the threshold of the new decade of the 21st century are facing new challenges and perspectives.

Česky

Při pohledu na bezpečnostní prostředí a genezi branné výchovy v Československu a jeho nástupnických státech poukazujeme na škodlivost ideologizace tohoto vzdělávání, podceňování, nedostatečné financování a absenci teoretické výuky a praktického výcviku na školách všech úrovní. Základní mechanismus fungování bezpečnostního prostředí nejen v České republice je komplexní propojení branné výchovy se životem společnosti, které je ovlivňováno vnitřními i vnějšími vertikálními a horizontálními vztahy, kde existuje řada třecích oblastí a významná bezpečnostní rizika. Hlavní hráči v oblasti bezpečnosti na prahu nového desetiletí 21. století čelí novým výzvám a perspektivám.