2015
Cooperation between the architect and facility manager or property manager
PAŠEK, JanZákladní údaje
Originální název
Cooperation between the architect and facility manager or property manager
Název česky
Spolupráce profesí architekta a facility managera nebo property managera
Autoři
PAŠEK, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Ostrava, Architektura v perspektivě 2015: sborník příspěvků z mezinárodní konference, od s. 70 - 72, 3 s. 2015
Nakladatel
VŠB - Technická univerzita Ostrava
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
20101 Civil engineering
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/02819180:_____/15:#0000042
Organizační jednotka
Výzkumné centrum BIVŠ, z.ú.
ISBN
978-80-248-3802-1
UT WoS
000367406500019
Klíčová slova česky
Architekt; commissioner; projektový tým; facility management; property management; provozní náklady; životnost
Klíčová slova anglicky
Architect; commissioner; design team; facility management; property management; operating costs; service life
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 18. 4. 2016 15:21, Dr. Jan Lachman
V originále
The operating costs of an average building makes approximately 80 % of all the expenses during its life cycle. In the view of significant volume and time growth of the building fund and consequently the amount of its overall expenses, the question of the economic sustainability of buildings usage and care is becoming more and more relevant. It is necessary to pay attention to it as early as throughout the preparation and realisation of each new building or extensive reconstruction of existing building. Particularly in case of large buildings, a facility management expert should be the member of the project team. He/she should supervise the optimisation of arrangement of buildings from the view of the financial and technical requirements of the forthcoming operations. This asks for a fundamental change of well-established process, namely, of the building's project preparation. This paper focuses on the assessment of the facility or property manager's position during the building design and realisation phases, his/her cooperation with an architect and his/her contribution for the project team, the investor and even for the future users and managers.
Česky
Provozní náklady průměrné budovy činí přibližně 80 % celkových nákladů jejího životního cyklu. S ohledem na značný celkový objem a časový nárůst stavebního fondu, a tedy i výši jeho celkových provozních nákladů, se otázka ekonomické udržitelnosti užívání staveb a péče o ně stává stále aktuálnější. Je nezbytné se jí věnovat již v průběhu přípravy a realizace každé nové stavby nebo rozsáhlé rekonstrukce stávající stavby. Zejména v případě rozsáhlých staveb by měl být členem projekčního týmu i odborník na správu nemovitostí, dohlížející na optimalizaci jejich řešení z hlediska finančních a technických nároků na budoucí provoz. To vyžaduje zásadní změnu zavedeného postupu zejména projektové přípravy staveb. Příspěvek je zaměřen na hodnocení pozice facility nebo property managera ve fázi návrhu i realizace budov, zásady jeho spolupráce s architektem a přínos pro projekční tým, investora i budoucí uživatele a správce nemovitostí.