D 2015

Cooperation between the architect and facility manager or property manager

PAŠEK, Jan

Basic information

Original name

Cooperation between the architect and facility manager or property manager

Name in Czech

Spolupráce profesí architekta a facility managera nebo property managera

Authors

PAŠEK, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Ostrava, Architektura v perspektivě 2015: sborník příspěvků z mezinárodní konference, p. 70 - 72, 3 pp. 2015

Publisher

VŠB - Technická univerzita Ostrava

Other information

Language

English

Type of outcome

Proceedings paper

Field of Study

20101 Civil engineering

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/02819180:_____/15:#0000042

Organization unit

Banking Institute Research Center

ISBN

978-80-248-3802-1

UT WoS

000367406500019

Keywords (in Czech)

Architekt; commissioner; projektový tým; facility management; property management; provozní náklady; životnost

Keywords in English

Architect; commissioner; design team; facility management; property management; operating costs; service life

Tags

International impact, Reviewed
Changed: 18/4/2016 15:21, Dr. Jan Lachman

Abstract

V originále

The operating costs of an average building makes approximately 80 % of all the expenses during its life cycle. In the view of significant volume and time growth of the building fund and consequently the amount of its overall expenses, the question of the economic sustainability of buildings usage and care is becoming more and more relevant. It is necessary to pay attention to it as early as throughout the preparation and realisation of each new building or extensive reconstruction of existing building. Particularly in case of large buildings, a facility management expert should be the member of the project team. He/she should supervise the optimisation of arrangement of buildings from the view of the financial and technical requirements of the forthcoming operations. This asks for a fundamental change of well-established process, namely, of the building's project preparation. This paper focuses on the assessment of the facility or property manager's position during the building design and realisation phases, his/her cooperation with an architect and his/her contribution for the project team, the investor and even for the future users and managers.

In Czech

Provozní náklady průměrné budovy činí přibližně 80 % celkových nákladů jejího životního cyklu. S ohledem na značný celkový objem a časový nárůst stavebního fondu, a tedy i výši jeho celkových provozních nákladů, se otázka ekonomické udržitelnosti užívání staveb a péče o ně stává stále aktuálnější. Je nezbytné se jí věnovat již v průběhu přípravy a realizace každé nové stavby nebo rozsáhlé rekonstrukce stávající stavby. Zejména v případě rozsáhlých staveb by měl být členem projekčního týmu i odborník na správu nemovitostí, dohlížející na optimalizaci jejich řešení z hlediska finančních a technických nároků na budoucí provoz. To vyžaduje zásadní změnu zavedeného postupu zejména projektové přípravy staveb. Příspěvek je zaměřen na hodnocení pozice facility nebo property managera ve fázi návrhu i realizace budov, zásady jeho spolupráce s architektem a přínos pro projekční tým, investora i budoucí uživatele a správce nemovitostí.