Cíle studijního programu

Cílem studia je umožnit studujícím získat důležité teoretické i zejména praktické znalosti a osvojit si potřebný rozsah dovedností k výkonu povolání na ekonomických, správních či řídících pozicích ve veřejné správě, státní správě i samosprávě (a to včetně jimi zřízených organizací či založených společností) nebo též ve firmách či organizacích v neziskovém sektoru, a to zejména v těch, které jsou v kontaktu s veřejnou správou (například jako jejich dodavatelé).

V rámci studia je kladen důraz na chápání věcí v potřebných souvislostech, proto je mimo jiné důležité porozumění nejen řízení a hospodaření ve veřejné správě, ale také v neziskovém sektoru a firmách, zejména z hlediska možnosti přenosu dobré praxe. Studijní program se tak zaměřuje na přípravu odborníků či specialistů s komplexními teoretickými a praktickými znalostmi v oblasti řízení a hospodaření ve veřejné správě, kteří již pracují ve veřejné správě a potřebují si doplnit prakticky zaměřené magisterské vzdělání nebo kteří se na přípravu povolání teprve připravují a budou schopni bezprostředního nástupu do praxe v pozicích vyžadujících magisterské vzdělání (1) ve vedoucích i referentských pozicích na ministerstvech, v samosprávách či dalších správních úřadech, (2) v ekonomických, finančních či personálních pozicích (vedoucích i  výkonných pracovníků na finančních či rozpočtových útvarech, na útvarech zabývající se správou majetku včetně veřejných zakázek, v personálních útvarech a podobně), (3) ve vedoucích či dalších pozicích ve veřejné správě, případně neziskovém sektoru či firmách.

Studijní plány

Studium

  • Cíle

    Cílem studia je umožnit studujícím získat důležité teoretické i zejména praktické znalosti a osvojit si potřebný rozsah dovedností k výkonu povolání na ekonomických, správních či řídících pozicích ve veřejné správě, státní správě i samosprávě (a to včetně jimi zřízených organizací či založených společností) nebo též ve firmách či organizacích v neziskovém sektoru, a to zejména v těch, které jsou v kontaktu s veřejnou správou (například jako jejich dodavatelé).

    V rámci studia je kladen důraz na chápání věcí v potřebných souvislostech, proto je mimo jiné důležité porozumění nejen řízení a hospodaření ve veřejné správě, ale také v neziskovém sektoru a firmách, zejména z hlediska možnosti přenosu dobré praxe. Studijní program se tak zaměřuje na přípravu odborníků či specialistů s komplexními teoretickými a praktickými znalostmi v oblasti řízení a hospodaření ve veřejné správě, kteří již pracují ve veřejné správě a potřebují si doplnit prakticky zaměřené magisterské vzdělání nebo kteří se na přípravu povolání teprve připravují a budou schopni bezprostředního nástupu do praxe v pozicích vyžadujících magisterské vzdělání (1) ve vedoucích i referentských pozicích na ministerstvech, v samosprávách či dalších správních úřadech, (2) v ekonomických, finančních či personálních pozicích (vedoucích i  výkonných pracovníků na finančních či rozpočtových útvarech, na útvarech zabývající se správou majetku včetně veřejných zakázek, v personálních útvarech a podobně), (3) ve vedoucích či dalších pozicích ve veřejné správě, případně neziskovém sektoru či firmách.

  • Výstupy z učení

    Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:

    • Tvůrčím způsobem řešit praktické ekonomické či manažerské problémy v interdisciplinárních souvislostech
    • Kriticky porovnat pohledy standardních ekonomických modelů na klíčové ekonomické kategorie a mechanismy a zhodnotit jejich aplikace na aktuální hospodářsko-politické problémy
    • Vybrat vhodné systémy či modely měření výkonnosti instituce či firmy, implementovat je a využívat pro řízení
    • Identifikovat, třídit a interpretovat ekonomická data včetně jejich explicitních a implicitních předpokladů při použití základních konceptů lineární algebry, matematicko-statistické analýzy a pravděpodobnostních metod
    • Provádět kvantitativní a kvalitativní analýzu ekonomických subjektů na základě znalosti dat
    • Uplatnit principy moderních manažerských přístupů, včetně principů udržitelného rozvoje
    • Využívat informační technologie a softwarovou podporu pro organizační, prezentační a analytické práce
    • Navrhnout a využívat metody podpory rozhodování, a to včetně systému kontroly, řízení rizik a příležitostí
    • Navrhnout funkční systém operativního či strategického řízení organizace ve veřejné správě, případně neziskovém sektoru či firmy, a to včetně řízení konkrétních procesů, projektů, lidských zdrojů, majetku, zakázek, vztahu s klienty,podpůrných procesů
  • Uplatnění absolventa

    Absolvent se může uplatnit ve výkonných, středních a vyšších řídících funkcích v organizacích ve veřejné správě, případně též v neziskových organizacích a firmách. Může se též uplatnit především na pozicích úředníků, personalistů, ekonomů, správě majetku, analytiků, v administrativě, na pozicích manažerů projektů apod.

  • Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů

    Studijní program je navržen v souladu se zákonem č. 137/2016 Sb., kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb.,

    o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů a metodikou Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství (dále NAÚ) pro tvorbu studijních programů. Jedná se o  studijní program bez specializace, je zařazen do oblasti vzdělávání ekonomické obory.

    Podstatu studijního programu tvoří předměty profilujícího základu studijního programu (Statistika a ekonometrie; Lokální a regionální rozvoj; Management a hospodaření ve veřejné správě) a základní teoretické předměty profilujícího základu studijního programu (Mikroekonomie a makroekonomie; Management; Veřejná ekonomika a finanční management). Vybraná témata těchto předmětů, klíčová pro praxi, se promítají do obsahu státních závěrečných zkoušek. Další povinné předměty studijního programu rozvíjejí specifické požadavky na znalosti a kompetence studentů v souladu s cíli studia a profilem absolventa.

    Mezi povinné předměty patří také soubor předmětů, které jsou orientovány na metodické postupy uplatňované při samostatné vědecké a odborné práci v oblasti ekonomiky a managementu. V prvním ročníku jsou to předměty Metody odborné práce a Metody výzkumu v managementu, kde si studující osvojí nezbytné znalosti a dovednosti pro tvorbu odborných textů, rešerší a analýz, a to již ve vztahu k jim zvolenému tématu diplomové práce. Tyto znalosti a dovednosti budou prohloubeny ve třetím semestru v předmětu Diplomový seminář, který je zaměřen na možnosti kritického zpracování literární rešerše týkající se řešeného problému, volbu vhodných metodických přístupů (postupů) a způsoby vlastního řešení. Vyústěním předmětu je prezentace návrhu koncepce diplomové práce. Na tento předmět navazuje ve čtvrtém semestru předmět Diplomová práce zaměřený na uplatnění individuálního přístupu ke studentům, a to ve formě konzultací k řešenému tématu v součinnosti s odbornou praxí. Podmínkou udělení zápočtu jsou pravidelné konzultace v průběhu zpracování diplomové práce a její soustavná příprava završená jejím odevzdáním. Tento postup umožňuje vedoucím diplomových prací usměrňovat a kontrolovat v klíčových bodech postup studenta při tvorbě diplomové práce a sledovat proces její tvorby v průběhu od jejího vzniku s důrazem na odbornou kvalitu a akademickou integritu.

    Mezi povinné předměty dále patří i předměty Odborná praxe I, Odborná praxe II, Odborná praxe III a Odborná praxe IV, v jejichž rámci mají studenti možnost získané znalosti a dovednosti upevnit a procvičit přímo na pracovišti.

    Celkem za povinné (včetně PZ a ZT) předměty musí studující získat 105 kreditů (87,5 % všech kreditů). Zbývajících 15 kreditů je vyhrazeno pro volitelné předměty. Od 2. semestru si studenti volí jeden volitelný předmět za semestr, který je ohodnocen vždy 5 kredity. Celkově si studenti za studium zvolí 3 volitelné předměty, a to ve druhém, třetím a čtvrtém semestru. Volitelné předměty si studující volí z ostatních předmětů mimo svůj povinný studijní plán, vyučovaných na Vysoké škole regionálního rozvoje a Bankovním institutu – AMBIS, a.s. O výběru těchto předmětů se přitom studující může kdykoli poradit se studijním poradcem, garantem studijního programu, či s vedoucím diplomové práce tak, aby zvolené předměty co nejlépe tematicky zapadly do jeho studijního portfolia a umožnily mu hlouběji proniknout do oblasti, v níž vykonává svojí praxi a připravuje diplomovou práci.

  • Praxe

    Praxe je vykonávána u různých zaměstnavatelů s ohledem na zaměření a téma diplomové práce. Povinná odborná praxe je nedílnou součástí připravovaného magisterského profesního studijního programu Management a hospodaření ve veřejné správě. Předměty pod názvem Odborná praxe I, Odborná praxe II, Odborná praxe III a Odborná praxe IV jsou zařazeny do studijního plánu jako povinné předměty, v prvním, druhém, třetím a čtvrtém semestru vždy s kreditním ohodnocením 4 kreditů. Celkově může student obdržet 16 kreditů za odborné praxe, vykonávané celkem v rozsahu 12 pracovních týdnů.

    Plány povinné odborné praxe ve spolupráci se studujícími vytváří studijní oddělení AMBIS vysoké školy, a.s., Studující mají možnost navrhnout pracoviště, na kterém chtějí praxi vykonávat, případně jim seznam smluvně zajištěných pracovišť nabídne studijní oddělení. Konečná podoba plánů praxí podléhá schválení garanta studijního programu, který přihlíží k odborné náplni praxe a jejího souladu se studijními cíli ve studijním programu a profilu absolventa. U smluvních partnerů je vždy zajištěn pověřený zástupce – mentor, který v součinnosti s garantem programu dohlíží a je nápomocen studentům při realizaci odborné praxe. S pracovištěm, na němž je praxe vykonávána, je uzavírána písemná smlouva. Výstupem z praxí je zpráva, kterou zpracovává studující a projekt, zpracovaný podle zadání vedoucího závěrečné práce. Jak zpráva, tak projekt, jsou vypracovávány průběžně a reflektují zkušenost studujícího na pracovišti, součástí zprávy je např. snímek dne a přehled projektů, na kterých studující spolupracoval. Tyto výstupy zároveň informují vyučující a garanta o průběhu praxí a zároveň poskytují studujícím a vyučujícím zpětnou vazbu ohledně uplatnění znalostí získaných při studiu, což umožňuje garantovi reflektovat ve studijním plánu potřeby praxe.

  • Cíle kvalifikačních prací

    Témata diplomových prací budou co nejvíce zaměřená na praxi a řešení požadavků praxe, tedy zejména praktických problémů týkající se managementu či hospodaření organizací ve veřejné správě (státní správě, samosprávě, jejich organizací), případně v neziskovém sektoru či firmách. V teoretické části práce student bude prokazovat schopnost tvořit odborný text s využitím relevantní české i zahraniční literatury. Důraz bude kladen na praktickou část práce, které může mít podobu případové studie (řešící konkrétní problém z praxe), komparativní či jiné studie, podobu souboru provedených šetření s jeho vyhodnocením a návrhem opatření, v podobě projektu, v podobě návrhu na zlepšení konkrétního problému a podobně. V porovnání s bakalářskou prací je kladen velký důraz na to, aby student prokázal, že je schopen získané teoretické znalosti aplikovat úspěšně na praktický problém, posoudit tento problém či situaci z odborného hlediska a zejména v širších souvislostech (kontextu), a díky tomu navrhnout a také adekvátně zdůvodnit vybraný postup jejich řešení nebo navrhnout doporučení.

  • Návaznost na další studijní programy

    Navazující magisterské studium studijního programu Management a hospodaření ve veřejné správě navazuje na bakalářské studium studijního oboru Management rozvoje měst a regionů akreditovaného na Vysoké škole regionálního rozvoje a Bankovního institut – AMBIS, a.s., a bakalářského studijního programu Management a hospodaření ve veřejné správě, jehož správní řízení o akreditaci žádosti není k datu podání předkládané žádosti o navazující magisterský studijní program ukončeno. Předpokládá se i návaznost na obdobně koncipované bakalářské studijní programy ekonomických oborů a programů.

Základní údaje

Zkratka
N-MHVS
Typ
magisterský navazující
Profil
profesní
Titul
Ing.
Doba studia
2 roky
Vyučovací jazyk
čeština čeština

54
počet aktivních studentů
17
počet závěrečných prací

AMBIS vysoká škola, a.s.
Program zajišťuje