2024
Základy marketingu
VRTAŇA, Dávid; Anna KRIŽANOVÁ a Margaréta NADÁNYIOVÁZákladní údaje
Originální název
Základy marketingu
Název česky
Základy marketingu
Název anglicky
The basics of marketing
Autoři
VRTAŇA, Dávid (703 Slovensko); Anna KRIŽANOVÁ (703 Slovensko) a Margaréta NADÁNYIOVÁ (703 Slovensko, domácí)
Vydání
1. vydání. Žilina, 192 s. 2024
Nakladatel
Žilinská univerzita v Žiline/EDIS - vydavateľstvo UNIZA
Další údaje
Jazyk
slovenština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50204 Business and management
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Organizační jednotka
AMBIS vysoká škola, a.s.
ISBN
978-80-554-2118-6
Klíčová slova česky
marketing; zákazník; marketingové prostředí; marketingový mix; produkt; cena; distribuce; marketingová komunikace; marketingový výzkum
Klíčová slova anglicky
marketing; customer; marketing environment; marketing mix; product; price; distribution; marketing communication; marketing research
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 11. 3. 2025 14:34, Ing. Kateřina Lendrová
V originále
V súčasnej dobe predstavuje marketing neoddeliteľnú súčasť úspešného podnikania vo všetkých oblastiach podnikania. Nielenže je nevyhnutným predpokladom existencie a prežitia každého podniku na trhu, ale umožňuje jeho efektívny rozvoj, uplatnenie sa v podmienkach dravej trhovej konkurencie a dosiahnutie základného podnikateľského cieľa – primeraného zisku. Podniky potrebujú rásť, vytvárať si nové príležitosti na trhu, lepšie uspokojovať požiadavky zákazníkov a efektívnejšie pôsobiť v konkurenčnom prostredí. Práve marketingoví manažéri a vhodne nastavená marketingová stratégia podniku nesú hlavnú zodpovednosť za to, že podnik bude zvyšovať svoje príjmy. Prostredníctvom marketingu musí podnik identifikovať, vyhodnocovať a vyberať trhové príležitosti a predkladať návrhy strategických postupov na dosiahnutie popredného alebo dominantného postavenia na trhu. Marketing môžeme charakterizovať mnohými spôsobmi – ako systém podnikateľskej činnosti, ako komplex vzájomne prepojených prvkov obchodných aktivít, ako filozofiu podnikania, či ako komplexnú ekonomickú činnosť vo sfére trhu. Spoločným menovateľom všetkých týchto definícií je zákazník a uspokojovanie jeho potrieb. Orientácia na zákazníka prináša úspech podniku, ktorý dokáže najlepšie odhaliť a vymedziť potreby a priania zákazníkov na cieľovom trhu a uspokojiť ich pomocou vhodného produktu s požadovanými parametrami, primeranou cenou, správnou distribúciou a cielenou komunikáciou. Publikácia Základy marketingu bola spracovaná ako vysokoškolská učebnica určená na výučbu daného predmetu v študijných programoch Ekonomika a manažment podniku a Finančný manažment na Fakulte PEDAS Žilinskej univerzity v Žiline. Jej zameranie však nevylučuje aj širšie použitie v rámci vzdelávania na slovenských vysokých školách, ako aj pre odbornú verejnosť.
Česky
Marketing je dnes nedílnou součástí úspěšného podnikání ve všech jeho oblastech. Je nejen předpokladem existence a přežití každé firmy na trhu, ale umožňuje také její efektivní rozvoj, uplatnění v podmínkách dravé tržní konkurence a dosažení základního podnikatelského cíle - přiměřeného zisku. Podniky potřebují růst, vytvářet nové příležitosti na trhu, lépe uspokojovat požadavky zákazníků a efektivněji působit v konkurenčním prostředí. Právě marketingoví manažeři a vhodně nastavená marketingová strategie podniku nesou hlavní odpovědnost za to, že podnik bude zvyšovat své příjmy. Prostřednictvím marketingu musí podnik identifikovat, vyhodnotit a vybrat tržní příležitosti a navrhnout strategické kroky k dosažení vedoucího nebo dominantního postavení na trhu. Marketing lze charakterizovat mnoha způsoby - jako systém podnikatelské činnosti, jako komplex vzájemně provázaných prvků podnikatelské činnosti, jako filozofii podnikání nebo jako komplexní hospodářskou činnost ve sféře trhu. Společným jmenovatelem všech těchto definic je zákazník a uspokojování jeho potřeb. Orientace na zákazníka přináší úspěch tomu podniku, který dokáže nejlépe odhalit a definovat potřeby a přání zákazníků na cílovém trhu a uspokojit je prostřednictvím vhodného produktu s požadovanými parametry, odpovídající cenou, správnou distribucí a cílenou komunikací. Publikace Základy marketingu byla zpracována jako vysokoškolská učebnice určená pro výuku předmětu ve studijních programech Ekonomika a řízení podniku a Finanční management na Fakultě PEDAS Žilinské univerzity v Žilině. Její zaměření však nevylučuje širší využití v rámci výuky na slovenských vysokých školách i pro odbornou veřejnost.