D 2023

A PROBE INTO THE WORLD OF PEDAGOGICAL AND DIGITAL COMPETENCES OF SELECTED CZECH UNIVERSITY TEACHERS DURING THE COVID-19 PANDEMIC

SHÁNILOVÁ, Ivana a Jan BESEDA

Základní údaje

Originální název

A PROBE INTO THE WORLD OF PEDAGOGICAL AND DIGITAL COMPETENCES OF SELECTED CZECH UNIVERSITY TEACHERS DURING THE COVID-19 PANDEMIC

Název česky

SONDA DO SVĚTA PEDAGOGICKÝCH A DIGITÁLNÍCH KOMPETENCÍ VYBRANÝCH ČESKÝCH VYSOKOŠKOLSKÝCH UČITELŮ BĚHEM PANDEMIE COVID-19

Název anglicky

A PROBE INTO THE WORLD OF PEDAGOGICAL AND DIGITAL COMPETENCES OF SELECTED CZECH UNIVERSITY TEACHERS DURING THE COVID-19 PANDEMIC

Autoři

SHÁNILOVÁ, Ivana (203 Česká republika, garant, domácí) a Jan BESEDA (203 Česká republika)

Vydání

Brno, Omnes, omnia, omnio“ pro 21. století - SBORNÍK Z MEZINÁRODNÍ KONFERENCE ICOLLE 2022, od s. 7-15, 9 s. 2023

Nakladatel

Mendelova univerzita v Brně

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50203 Industrial relations

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

URL

Organizační jednotka

AMBIS vysoká škola, a.s.

ISBN

978-80-7509-922-8

DOI

https://doi.org/10.11118/978-80-7509-922-8

Klíčová slova česky

kompetence;kvalita výuky;nouzové distanční výuka;kompetenční rámec;aktivizace studentů

Klíčová slova anglicky

competence;teaching quality;emergency distance learning;competency framework;students’ activation

Štítky

O - ostatní, RIV_2023

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 13. 3. 2024 12:10, Ing. Kateřina Lendrová

Anotace

ORIG EN

V originále

Pandemie COVID-19 otevřela nové otázky ohledně kvality vzdělávání, jeho formy a struktury. Výuka se přesunula do online prostředí a v něm byly také strukturovány všechny edukační aktivity. Příspěvek se zaměřuje na reflexi digitálních a pedagogických kompetencí pedagogických pracovníků vybraných českých vysokých škol během pandemie covid-19. Jedná se o učitele nelékařských zdravotnických oborů a učitele Univerzity Jana Amose Komenského. Článek se také věnuje pedagogickým a digitálních kompetencí vysokoškolských učitelů se bude článek opírat z pohledu kompetenčního modelu vytvořeného projektem PROFFORMANCE, který se zaměřuje na hodnocení kompetencí pedagogických pracovníků vysokých škol. Článek bude hledat odpovědi na následující výzkumné otázky: Jak studenti a učitelé vnímali kvalitu výuky během pandemie Covid-19? Jak vnímají užitečnost nástroje na PROFFORMANCE? Článek vychází z výsledků kombinovaného výzkumu pedagogických a digitálních kompetencí, který probíhal v letech 2020 až 2022 na vybraných českých vysokých školách. Jedná se kombinací kvantitativních dotazníkových šetření a výsledky ohniskových skupin a rozhovorů s učiteli a studenty nelékařských zdravotnických oborů Univerzity Jana Amose Komenského. Data jsou pak doplněna o výsledky hodnocení pedagogických kompetencí nástrojem pro hodnocení pedagogického výkonu projektu PROFFORMANCE, na jehož vývoji se jeden z autorů článku podílel.

Anglicky

The COVID-19 pandemic has opened up new questions about the quality of education, its form and structure. Teaching has moved to an online environment and all educational activities have been structured in this environment. The paper focuses on the reflection of digital and pedagogical competences of teaching staff of selected Czech universities during the covid-19 pandemic. The article also focuses on pedagogical and digital competences of university teachers from the perspective of the competence model developed by the PROFFORMANCE project, which focuses on the assessment of pedagogical competences of university staff. The paper seeks answers to the following research questions: how students and teachers perceived the quality of teaching during the Covid-19 pandemic. How they perceived the usefulness of the tool on PROFFORMANCE? The article is based on the results of a combined research on pedagogical and digital competences conducted between 2020 and 2022 at selected Czech universities and beyond. It is a combination of quantitative questionnaire surveys and results of focus groups and interviews with teachers and students of non-medical health disciplines and Jan Amos Comenius University. The data are then supplemented with the results of the assessment of pedagogical competencies using the pedagogical performance evaluation tool of the PROFFORMANCE project, in the development of which one of the authors of the article participated.
Zobrazeno: 8. 10. 2025 19:41