In the original language
Monografie Škola v dobrých rukou s podtitulem Klíčové činnosti ředitele (nejen) střední školy se zabývá kompetencemi a pracovními činnostmi ředitele střední školy. Od roku 2003 došlo získáním právní subjektivity českých škol k posílení jejich autonomie v oblasti právní a ekonomické, od roku 2005 zavedením rámcových vzdělávacích programů pro jednotlivé stupně vzdělávání také v oblasti pedagogické. V současné době dosahuje míra autonomie škol v České republice nejvyšších hodnot v porovnání s ostatními evropskými zeměmi. Ředitel zastává ve škole roli např. právníka, ekonoma, kontrolora, plánovače atd. Především by měl být pedagogickým lídrem, což vyplývá z jednoho z cílů Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Cílem publikace je zmapovat komplexní přehled pracovních činností ředitele střední školy vycházející z jeho jednotlivých rolí, a to jak lídrovské, tak procesní a administrativní kompetence. Výzkumná část publikace vychází z podrobné analýzy dokumentů, publikací a právních předpisů s cílem identifikovat role, pracovní činnosti a kompetence ředitele střední školy, které byly ověřeny dotazníkovým šetřením v letech 2020– 2021 mezi 240 řediteli středních škol v České republice, dotazníkovým šetřením a rozhovory s 11 řediteli katedrových středních škol a 45 studenty 3. ročníku studijního programu Školský management. Výsledkem výzkumného šetření bylo zjištěno, že ke klíčovým pracovním činnostem ředitele střední školy patří následující oblasti – řízení střední školy jako organizace, vedení a péče o zaměstnance, rozvoj oborového zaměření školy, finanční řízení školy, sledování právního rámce činnosti školy.
In English
The monograph School in Good Hands, subtitled Key Activities of the School Principal, deals with the competencies and work activities of the secondary school principal. Since 2003, the acquisition of legal subjectivity of Czech schools has strengthened their autonomy in the legal and economic spheres, and since 2005, with the introduction of framework educational programmes for individual levels of education, also in the pedagogical sphere. Currently, the degree of school autonomy in the Czech Republic is the highest in comparison with other European countries. The role of the headmaster in the school is, for example, that of a lawyer, economist, controller, planner, etc. Above all, he or she should be a pedagogical leader, which follows from one of the objectives of the Strategy for the Czech Republic’s Education Policy 2030+. The aim of the publication is to describe a comprehensive overview of the work activities of a secondary school principal based on their individual roles, including leadership, procedural and administrative competencies. The research part of the publication is based on a detailed analysis of documents, publications and legal regulations to determine the roles, work activities and competencies of the secondary school principal, which were verified by a questionnaire survey in 2020-2021 among 240 secondary school principals in the Czech Republic, a questionnaire survey and interviews with 11 departmental secondary school principals and 45 third-year students of the School Management programme. As a result of the research investigation, it was found that the key work activities of a secondary school principal include the following areas – managing the secondary school as an institution, leading and caring for staff, developing the school’s subject focus, managing the school’s finances, and monitoring the school’s legal framework.