D 2023

VÝCHOVNĚ TERAPEUTICKÉ PŘÍSTUPY V RÁMCI SYSTÉMU SEKUNDÁRNÍ A TERCIÁRNÍ PREVENCE U OSOB ZÁVISLÝCH NA NÁVYKOVÝCH LÁTKÁCH

ŠOTOLOVÁ, Eva

Basic information

Original name

VÝCHOVNĚ TERAPEUTICKÉ PŘÍSTUPY V RÁMCI SYSTÉMU SEKUNDÁRNÍ A TERCIÁRNÍ PREVENCE U OSOB ZÁVISLÝCH NA NÁVYKOVÝCH LÁTKÁCH

Name (in English)

EDUCATIONAL AND THERAPEUTIC APPROACHES WITHIN THE SYSTEM OF SECONDARY AND TERTIARY PREVENTION PROVIDED TO PERSONS ADDICTED TO HABIT-FORMING SUBSTANCES

Authors

ŠOTOLOVÁ, Eva (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Praha, Resocializace v současné penitenciární praxi - Mezinárodní vědecká konference, p. 163-183, 21 pp. 2023

Publisher

Univerzita Jana Amose Komenského Praha

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Proceedings paper

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

electronic version available online

Organization unit

AMBIS University

ISBN

978-80-7452-213-0

Keywords (in Czech)

Adiktologie;návykové látky;Harm Reduction;kontaktní centra;rezidenční péče;doléčovací programy;svépomocné organizace;substituce;krizová intervence

Keywords in English

Addictology;habit-forming substances;Harm Reduction;contact centres;residential care;follow-up treatment programs;self-help organizations;substitution;crisis intervention

Tags

O - ostatní, RIV_2023

Tags

International impact, Reviewed
Changed: 6/3/2024 11:31, Roman Zezulka

Abstract

ORIG EN

In the original language

K závislostnímu chování, konkrétně ke zneužívání a závislosti na návykových látkách, je třeba přistupovat z hlediska multidisciplinárního. Text je zaměřen především na programy sekundární a terciární prevence, ve kterých pracují mj. i speciální pedagogové. Jde o základní informace pro pedagogy, kteří pracují i v jiné oblasti než adiktologie vzhledem k tomu, že u adolescentů ve výchovných a diagnostických ústavech problém zneužívání návykových látek narůstá. Je kladen důraz na krizovou intervenci, na minimalizaci zdravotních a sociálních rizik v nízkoprahových programech, na rezidenční a následnou péči a substituční programy.

In English

Abstract Addiction behaviour, specifically abuse of and addiction to habit-forming substances, must be approached from multidisciplinary perspective. The text is focused mainly on programs of secondary and tertiary prevention in which special educators are involved. It contains fundamental information for educators working also in other areas than that of addictology, in view of the fact that the problem of abuse of habit-forming substances by adolescents in young offender institutions and youth detention centres has been increasing. Emphasis is put on crisis intervention, on minimization of health and social risks in low-threshold programs, on residential and follow-up care and on substitution programs.
Displayed: 8/10/2025 19:54