D
2023
VÝCHOVNĚ TERAPEUTICKÉ PŘÍSTUPY V RÁMCI SYSTÉMU SEKUNDÁRNÍ A TERCIÁRNÍ PREVENCE U OSOB ZÁVISLÝCH NA NÁVYKOVÝCH LÁTKÁCH
ŠOTOLOVÁ, Eva
Basic information
Original name
VÝCHOVNĚ TERAPEUTICKÉ PŘÍSTUPY V RÁMCI SYSTÉMU SEKUNDÁRNÍ A TERCIÁRNÍ PREVENCE U OSOB ZÁVISLÝCH NA NÁVYKOVÝCH LÁTKÁCH
Name (in English)
EDUCATIONAL AND THERAPEUTIC APPROACHES WITHIN THE SYSTEM OF SECONDARY AND TERTIARY PREVENTION PROVIDED TO PERSONS ADDICTED TO HABIT-FORMING SUBSTANCES
Authors
ŠOTOLOVÁ, Eva (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Praha, Resocializace v současné penitenciární praxi - Mezinárodní vědecká konference, p. 163-183, 21 pp. 2023
Publisher
Univerzita Jana Amose Komenského Praha
Other information
Type of outcome
Proceedings paper
Field of Study
50302 Education, special
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
electronic version available online
Organization unit
AMBIS University
Keywords (in Czech)
Adiktologie;návykové látky;Harm Reduction;kontaktní centra;rezidenční péče;doléčovací programy;svépomocné organizace;substituce;krizová intervence
Keywords in English
Addictology;habit-forming substances;Harm Reduction;contact centres;residential care;follow-up treatment programs;self-help organizations;substitution;crisis intervention
Tags
International impact, Reviewed
In the original language
K závislostnímu chování, konkrétně ke zneužívání a závislosti na návykových látkách, je třeba přistupovat z hlediska multidisciplinárního. Text je zaměřen především na programy sekundární a terciární prevence, ve kterých pracují mj. i speciální pedagogové. Jde o základní informace pro pedagogy, kteří pracují i v jiné oblasti než adiktologie vzhledem k tomu, že u adolescentů ve výchovných a diagnostických ústavech problém zneužívání návykových látek narůstá. Je kladen důraz na krizovou intervenci, na minimalizaci zdravotních a sociálních rizik v nízkoprahových programech, na rezidenční a následnou péči a substituční programy.
In English
Abstract Addiction behaviour, specifically abuse of and addiction to habit-forming substances, must be approached from multidisciplinary perspective. The text is focused mainly on programs of secondary and tertiary prevention in which special educators are involved. It contains fundamental information for educators working also in other areas than that of addictology, in view of the fact that the problem of abuse of habit-forming substances by adolescents in young offender institutions and youth detention centres has been increasing. Emphasis is put on crisis intervention, on minimization of health and social risks in low-threshold programs, on residential and follow-up care and on substitution programs.
Displayed: 8/10/2025 19:54