C 2023

O sirobě–nadčasový odkaz díla Jana Amose Komenského pro současnou ústavní výchovu

DANĚK, Alois

Basic information

Original name

O sirobě–nadčasový odkaz díla Jana Amose Komenského pro současnou ústavní výchovu

Name (in English)

On Orphanhood-The Timeless Legacy of Jan Amos Comenius for Contemporary Institutional Education

Authors

DANĚK, Alois (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Praha, Jan Amos Komenský aktuální a inspirativní II. p. 65-75, 11 pp. 2023

Publisher

Univerzita Jana Amose Komenského Praha

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Chapter(s) of a specialized book

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

electronic version available online

Organization unit

AMBIS University

ISBN

978-80-7452-212-3

Keywords (in Czech)

Jan Amos Komenský;dětský domov;ústavní výchova;inkluze

Keywords in English

Jan Amos Komenský;children's home;institutional education;inclusion

Tags

Tags

Reviewed
Changed: 20/3/2024 14:34, Ing. Kateřina Lendrová

Abstract

In the original language

Otázce osiření se ve své stati„O sirobě“ věnuje i Jan Amos Komenský. Hlavním cílem příspěvku bude zasadit myšlenky Komenského do současné edukační reality dětského domovaa seznámit čtenáře se specifiky speciálně pedagogické intervence u dětí, které ztratily jednoho nebo oba rodiče. Nejprve představíme výzkumný designa zkoumané prostředí. Následně budeme prezentovat naše zjištění a označímeoblasti životů osiřelých dětí a mladých dospělých, které jsou touto závažnou skutečností nejvíce zasaženy. V diskusi nabídneme možnosti modifikace edukačních přístupů, které jsme navrhli na základě požadavků samotných osiřelých dětí a mladých dospělých.

In English

The question of orphanhood is also addressed by Jan Amos Komenský in his essay "On Orphanhood". The main aim of the paper will be to put Komenský's ideas into the current educational reality of the orphanage and to introduce the reader to the specifics of special educational intervention for children who have lost one or both parents. First, we will introduce the research designof the setting under study. We will then present our findings and identifyareas of the lives of orphaned children and young adults that are most affected by this serious reality. In the discussion, we will offer options for modifying the educational approaches we have proposed based on the requirements of orphaned children and young adults themselves.