J 2023

Potenciál umění v procesu resocializace mladých dospělých po jejich odchodu z dětského domova

DANĚK, Alois

Basic information

Original name

Potenciál umění v procesu resocializace mladých dospělých po jejich odchodu z dětského domova

Name (in English)

The potential of art in the process of resocialization of young adults after their leaving the children's home

Authors

DANĚK, Alois (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae Universitas Catholica Ružomberok, Ružomberok, VERBUM – vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku, 2023, 1336-2232

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

URL

Organization unit

AMBIS University

DOI

https://doi.org/10.54937/ssf.2023.22.4.26-31

Keywords (in Czech)

umělecká výchova;resocializace;dětský domov;sociální exkluze

Keywords in English

Art education;Resocialization;Children's home;Social exclusion

Tags

RIV_2023

Tags

International impact, Reviewed
Changed: 20/3/2024 11:26, Ing. Kateřina Lendrová

Abstract

ORIG EN

In the original language

Každý rok z dětských domovů odchází značný počet mladých jedinců. Čeká je složitá životní etapa, musí se zapojit zpět do společnosti. Hlavním cílem příspěvku je představit výsledky kvalitativního výzkumu, který zjišťoval, jestli jsou přítomny umělecké aktivity v procesu zapojení mladých dospělých do intaktní společnosti. Dále jsme zjišťovali, jaké možnosti umělecké aktivity nabízejí zkoumané skupině mladých dospělých. Výstupy výzkumu ukázaly, že umělecké aktivity sice mají značný potenciál pro efektivní resocializaci, ale sledovaná skupina mladých dospělých tohoto potencionálu plně nevyužívá. Na základě výsledků navrhneme obohacení edukační reality dětského domova o výraznější využití výchovy k umění.

In English

Every year a significant number of young people leave children's homes. They are facing a difficult stage in their lives, and they have to integrate back into society. The main aim of this paper is to present the results of a qualitative research that investigated whether artistic activities are present in the process of young adults' integration into intact society. Furthermore, we investigated what opportunities artistic activities offer to the group of young adults under study. The research findings showed that although artistic activities have a considerable potential for effective resocialisation, the young adult group under study does not fully exploit this potential. On the basis of the results, we propose to enrich the educational reality of the children's home with a more significant use of arts education.
Displayed: 9/10/2025 00:40