C 2020

Creativity as a Tool of Tourism Development

KIRÁĽOVÁ, Alžbeta

Basic information

Original name

Creativity as a Tool of Tourism Development

Name in Czech

Kreativita jako nástroj rozvoje cestovního ruchu

Authors

KIRÁĽOVÁ, Alžbeta (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. USA, Destination Management and Marketing: Breakthroughs in Research and Practice, p. 504-530, 27 pp. 2020

Publisher

IGI Global

Other information

Language

English

Type of outcome

Chapter(s) of a specialized book

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

United States of America

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

References:

Organization unit

AMBIS University

ISBN

978-1-7998-2469-5

EID Scopus

2-s2.0-85136853447

Keywords (in Czech)

Destinace cestovního ruchu; chování návštěvníků; kulturní cestovní ruch; kreativní cestovní ruch; Česká republika; globální index kreativity; kanonická korelační analýza; parciální nejmenší čtverce

Keywords in English

Tourism destination; Visitors´ Behavior; Cultural Tourism; Creative Tourism; Czech Republic; Global Creativity Index; Canonical Correlation nalysis; Partial Least Squares

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Changed: 23/3/2023 18:29, Bc. Olga Puldová

Abstract

In the original language

This chapter shows how creativity is bounded with tourism development in the destination. It points out the influence of changes in visitors? behavior on the destinations, defines creativity, and discusses the relation of culture and creativity in tourism. The chapter focuses on the relation between creativity and development of tourism in the Czech Republic?s regions in the pre-crisis, crisis and after-crisis period. The destinations were subjects to research using two multivariate methods i.e. canonical correlation analysis (CCA) and partial least squares (PLS). The chapter also makes suggestions for future studies.

In Czech

Tato kapitola ukazuje, jak je kreativita spojena s rozvojem cestovního ruchu v destinaci. Poukazuje na vliv změn v chování návštěvníků na destinaci, definuje kreativitu a pojednává o vztahu kultury a kreativity v cestovním ruchu. Kapitola se zaměřuje na vztah kreativity a rozvoje cestovního ruchu v regionech České republiky v předkrizovém, krizovém a pokrizovém období. Destinace byly předmětem výzkumu pomocí dvou vícerozměrných metod, tj. kanonické korelační analýzy (CCA) a parciální analýzy nejmenších čtverců (PLS). V kapitole jsou rovněž uvedeny návrhy pro budoucí studie. Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)