Cíle studijního programu

Akademicky zaměřený bakalářský studijní program Psychologie je koncipován tak, aby umožnil studujícím získat komplexní soubor znalostí, dovedností a kompetencí z oblasti psychologie doplněný poznatky příbuzných společenských věd, pokrývající základy hlavních oblastí psychologie s důrazem na oblast práce a organizace. Program Psychologie tak plně koresponduje s dlouhodobými cíli školy a současně odpovídá aktuálním celospolečenským potřebám projevujícím se na národní i mezinárodní úrovni dlouhodobě narůstající poptávkou po specialistech z oblasti psychologie. Hlavním cílem programu je, aby absolventi programu získali základní vzdělání ve všech základních psychologických disciplínách a osvojili si základní praktické dovednosti v oboru psychologie, přičemž obojí by mělo vycházet ze současných poznatků psychologické vědy a odpovídat první fázi evropského standardu psychologického vzdělávání EuroPsy (http://www.europsy.eu/quality-and-standards/regulations). Tento hlavní cíl studia je rozvíjen ve třech vzájemně propojených oblastech. Cílem je, aby absolventi 1) disponovali znalostmi aktuální psychologické teorie, 2) rozuměli metodologickým aspektům, prostřednictvím kterých je psychologické vědění utvářeno, a dovedli je v odpovídající formě použít ve vlastní praxi a 3) byli schopni aplikovat psychologické vědění jako prostředku umožňujícího lepší porozumění psychosociálním procesům na úrovni jednotlivců i skupin a dosažení pozitivní individuální a sociální změny. Studující tak budou moci sledovat dvě hlavní linie studia: teoreticko-metodologickou linii, směřující k navazujícímu magisterskému studiu psychologie a příbuzných oborů a získání výzkumných znalostí a dovedností, a aplikovanou linii, směřující k uplatnitelnosti především v oblasti psychologie práce a organizace, managementu a řízení lidských zdrojů. Důraz na současnou psychologickou teorii poskytne absolventům základ pro navazující magisterské studium psychologie v ČR i v zahraničí a vytváří tak předpoklady pro získání úplného psychologického vzdělání a vykonávání profese psychologa. Získané znalosti a dovednosti také umožní navázat magisterským studiem příbuzných oborů, kdy po absolvování příslušného navazujícího magisterského studia může absolvent působit například jako asistent ve školství a v oblasti sociálních služeb. Zaměření na metodologii psychologie a psychologický výzkum umožní absolventům uplatnění v oblastech zahrnujících práci s daty a přípravu, realizaci a zpracování výzkumných studií v akademickém i komerčním a marketingovém výzkumu. Studium aplikovaných psychologických disciplín povede k rozvoji znalostí a dovedností, které po absolvování umožní zapojení na trhu práce především v oblasti organizační a pracovní psychologie, managementu a řízení lidských zdrojů, ale také v dalších oblastech. Absolventi budou připraveni pro práci v organizacích na úrovni středního managementu, v neziskových organizacích či ve státní správě. Studium také bude poskytovat doplňující vzdělání pro profese věnující se práci s lidmi či organizacemi, například ve zdravotnictví, školství či sociálních službách.

Studijní plány

Studium

  • Cíle

    Akademicky zaměřený bakalářský studijní program Psychologie je koncipován tak, aby umožnil studujícím získat komplexní soubor znalostí, dovedností a kompetencí z oblasti psychologie doplněný poznatky příbuzných společenských věd, pokrývající základy hlavních oblastí psychologie s důrazem na oblast práce a organizace. Program Psychologie tak plně koresponduje s dlouhodobými cíli školy a současně odpovídá aktuálním celospolečenským potřebám projevujícím se na národní i mezinárodní úrovni dlouhodobě narůstající poptávkou po specialistech z oblasti psychologie. Hlavním cílem programu je, aby absolventi programu získali základní vzdělání ve všech základních psychologických disciplínách a osvojili si základní praktické dovednosti v oboru psychologie, přičemž obojí by mělo vycházet ze současných poznatků psychologické vědy a odpovídat první fázi evropského standardu psychologického vzdělávání EuroPsy (http://www.europsy.eu/quality-and-standards/regulations). Tento hlavní cíl studia je rozvíjen ve třech vzájemně propojených oblastech. Cílem je, aby absolventi 1) disponovali znalostmi aktuální psychologické teorie, 2) rozuměli metodologickým aspektům, prostřednictvím kterých je psychologické vědění utvářeno, a dovedli je v odpovídající formě použít ve vlastní praxi a 3) byli schopni aplikovat psychologické vědění jako prostředku umožňujícího lepší porozumění psychosociálním procesům na úrovni jednotlivců i skupin a dosažení pozitivní individuální a sociální změny. Studující tak budou moci sledovat dvě hlavní linie studia: teoreticko-metodologickou linii, směřující k navazujícímu magisterskému studiu psychologie a příbuzných oborů a získání výzkumných znalostí a dovedností, a aplikovanou linii, směřující k uplatnitelnosti především v oblasti psychologie práce a organizace, managementu a řízení lidských zdrojů. Důraz na současnou psychologickou teorii poskytne absolventům základ pro navazující magisterské studium psychologie v ČR i v zahraničí a vytváří tak předpoklady pro získání úplného psychologického vzdělání a vykonávání profese psychologa. Získané znalosti a dovednosti také umožní navázat magisterským studiem příbuzných oborů, kdy po absolvování příslušného navazujícího magisterského studia může absolvent působit například jako asistent ve školství a v oblasti sociálních služeb. Zaměření na metodologii psychologie a psychologický výzkum umožní absolventům uplatnění v oblastech zahrnujících práci s daty a přípravu, realizaci a zpracování výzkumných studií v akademickém i komerčním a marketingovém výzkumu. Studium aplikovaných psychologických disciplín povede k rozvoji znalostí a dovedností, které po absolvování umožní zapojení na trhu práce především v oblasti organizační a pracovní psychologie, managementu a řízení lidských zdrojů, ale také v dalších oblastech. Absolventi budou připraveni pro práci v organizacích na úrovni středního managementu, v neziskových organizacích či ve státní správě. Studium také bude poskytovat doplňující vzdělání pro profese věnující se práci s lidmi či organizacemi, například ve zdravotnictví, školství či sociálních službách.

  • Výstupy z učení

    Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:

    • Znalosti psychologické teorie, včetně aktuálních trendů.
    • Znalosti základních a aplikovaných psychologických disciplín v kontextu jednotlivce, skupin i společnosti.
    • Znalosti z oblasti vedení lidí, jejich chování, motivace a interakce s ostatními.
    • Znalosti metodologie psychologického výzkumu a práce s daty.
    • Aplikovat hlavní psychologické nástroje, postupy a metody v konkrétní situaci u jednotlivců i skupin.
    • Navrhovat řešení a postupy pozitivní změny v chování jednotlivců nebo skupin.
    • Používat principy mezilidských interakcí a vést rozhovory formami vhodnými pro účely psychologické intervence.
    • Aplikovat principy psychologického výzkumu ve vybraných oblastech psychologie a realizovat výzkumný projekt s využitím relevantní metodologie.
  • Uplatnění absolventa

    Výsledky učení, zejména předměty profilujícího základu a základní teoretické předměty, umožňují absolventům bakalářského programu Psychologie najít uplatnění zejména v profesích, jejichž náplní je práce s lidmi, například v personalistice, v oblasti řízení lidských zdrojů, ve státní správě, ve školství, v oblasti kariérového poradenství, v pracovních organizacích, ve firmách a v dalších oblastech, které významně souvisejí se zvyšováním efektivity lidské činnosti či se zlepšováním kvality lidského života. Absolvent je schopný uplatnit se také v oblasti sociálně-vědního výzkumu např. v marketingovém výzkumu, HR, či v reklamních agenturách. Absolventi mohou rovněž působit na pozicích asistentů psychologů, pedagogů či speciálních pedagogů nebo asistentů jiných plně vysokoškolsky vzdělaných odborníků. Ukončení bakalářského studijního programu Psychologie opravňuje k psychologické práci pouze na asistentské úrovni. Absolventi tohoto programu se však mohou přihlásit k navazujícímu magisterskému studiu psychologie na některé z univerzit a jiných vysokých škol, které toto studium nabízejí a dokončit tak své psychologické vzdělání, tj. získat magisterský stupeň vysokoškolské psychologické kvalifikace, která opravňuje k vykonávání profese psychologa.

  • Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů

    Podstatu studijního programu tvoří předměty profilujícího základu studijního programu (Metodologie psychologie, Pedagogická psychologie, Základy klinické psychologie a psychopatologie, Základy psychologické intervence a Psychologie práce a organizace) a základní teoretické předměty profilujícího základu studijního programu (Úvod do studia psychologie, Psychologie osobnosti, Vývojová psychologie, Kognitivní psychologie a Sociální psychologie). Obsah těchto předmětů se promítá do obsahu částí státních závěrečných zkoušek. Další povinné předměty studijního programu rozvíjejí specifické požadavky na znalosti a kompetence studentů v souladu s cíli studia a profilem absolventa. Mezi povinné předměty patří také soubor předmětů, které jsou orientovány na metodické postupy uplatňované při samostatné vědecké a odborné práci a zpracování odborných textů. V prvním ročníku je to předmět Základy odborné práce, který je zaměřen na práci se zdroji, formy zpracování textu a citování, možnosti kritického zpracování literární rešerše týkající se řešeného problému. Na tento předmět navazuje ve čtvrtém semestru předmět Metodologie odborné práce, kde se studenti naučí formulovat výzkumné otázky vzhledem k nastaveným cílům práce, volbu vhodných metodických přístupů (postupů) zpracovávat výzkumné úkoly a způsobům zaznamenání vlastního řešení výzkumného úkolu. Předměty Bakalářský seminář a Bakalářská práce, ve kterých studenti pracují pod vedením svých přidělených vedoucích závěrečných prací, jsou zaměřeny na uplatnění individuálního přístupu ke studentům, a to ve formě konzultací k řešenému tématu. Podmínkou udělení zápočtu jsou pravidelné konzultace s vedoucím práce v průběhu zpracování bakalářské práce a její soustavná příprava. Tento postup umožňuje vedoucím závěrečných prací usměrňovat a kontrolovat v klíčových bodech postup studenta při práci na závěrečné práci a sledovat proces její tvorby v průběhu od jejího vzniku s důrazem na odbornou kvalitu a akademickou integritu. Celkem za povinné (včetně PZ a ZT) a povinně volitelné předměty musí studující získat 164 kreditů (91 % všech kreditů). Zbývajících 16 kreditů (tedy 9 % všech kreditů) je vyhrazeno pro volitelné předměty. Veškeré nabízené volitelné předměty studentům studijního programu přináleží do oblasti vzdělávání studijního programu, mají vazbu na profil absolventa a jsou v souladu cíli studijního programu a předpokládanou uplatnitelností absolventů. Volitelné předměty si studující volí z nabídky předmětů mimo vzorový studijní plán, které schvaluje garant studijního programu Psychologie na základě posouzení jejich vazby k studijnímu programu. Garant studijního programu s vedoucím katedry a v součinnosti s prorektorem pro studium informují Radu studijního programu při projednávání vzorových studijních plánů o schválení volitelných předmětů nebo jejich případných změnách na zasedání Rady studijního programu před zahájením každého semestru. Závěry a doporučení rad studijních programů jsou předkládány Radě pro vnitřní hodnocení, která taktéž schvaluje vzorové studijní plány a jejich změny.

  • Návaznost na další studijní programy

    Na bakalářské studium programu Psychologie je možné navázat v navazujícím magisterském studium obdobně koncipovaných studijních programů.

Základní údaje

Zkratka
B-PSY
Typ
bakalářský
Profil
akademický
Titul
Bc.
Doba studia
3 roky
Vyučovací jazyk
čeština čeština

21
počet aktivních studentů

AMBIS vysoká škola, a.s.
Program zajišťuje