Cíle studijního programu

Cílem studia profesně zaměřeného bakalářského studijního programu Management a hospodaření ve veřejné správě je umožnit studujícím získat důležité praktické znalosti a osvojit si potřebný rozsah dovedností k výkonu povolání na ekonomických, správních či řídících pozicích ve veřejné správě, státní správě i samosprávě (a to včetně jimi zřízených organizací či založených společností) nebo ve společnostech, které jsou v kontaktu s veřejnou správou (například jako jejich dodavatelé). Praktické znalosti i dovednosti jsou podloženy získáním nezbytného rozsahu teoretických znalostí, a to v  souvislostech, jak z hlediska příčin, tak i důsledků jednotlivých vysvětlovaných jevů pro praxi, respektive pro budoucí uplatnění absolventů. V tomto kontextu patří k cílům tohoto studijního programu příprava odborníků schopných bezprostředního nástupu do praxe v pozicích vyžadujících bakalářské vzdělání na ekonomických pozicích (vedoucích i  výkonných na finančních či rozpočtových útvarech, na útvarech zabývající se správou majetku včetně veřejných zakázek, v personálních útvarech a podobně), na pozicích ve správních útvarech, kde je vyžadováno ekonomické či manažerské vzdělání, vedoucích i referentských pozicích na ministerstvech, v samosprávách či dalších úřadech či organizacích a podobně) a ve vedoucích pozicích ve veřejné správě. Silný důraz na praktické uplatnění absolventů prostupuje celým studiem, a to jak výukou teoretických předmětů, kde je mimo vysoké odbornosti kladen důraz na spojení předkládaných poznatků s praxí (v každém semestru jsou 3 týdny povinné praxe), tak zejména praktickou částí výuky. Přednášky jsou vedeny odborníky v dané oblasti se značnou erudicí jak v teoretické, tak zejména v  praktické rovině přednášeného tématu. Ve cvičeních mají studující možnost bezprostředně aplikovat získané poznatky na praktické problémy, přičemž vyučující jsou odborníci z praxe, schopní reflektovat skutečné potřeby a výzvy, s nimiž se budoucí absolventi mohou setkat při výkonu budoucího zaměstnání. Studium je v souladu s požadavky kladenými zákonem na profesně zaměřené typy studijních programů. Součástí jsou též praktické stáže studujících na různých pracovištích zejména ve státní správě a samosprávě. Zaměření na praxi posiluje též skutečnost, že povinná odborná praxe je součástí každého semestru, což studentům umožní ověřovat získané poznatky a dovednosti bezprostředně v praxi. Plán praxe vždy odsouhlasuje garant studijního programu spolu s odborníky z praxe, což zaručuje jeho návaznost jednak na cíle studijního programu a profil absolventa, tak na aktuální potřeby praxe. Praktické zkušenosti získají studující též v rámci zpracování závěrečné (bakalářské) práce, která je v rámci studia chápána jako projekt, který prostupuje celým studiem, tedy od prvního (kdy je součástí předmět Základy odborné práce) až po poslední semestr.

Studijní plány

Studium

  • Cíle

    Cílem studia profesně zaměřeného bakalářského studijního programu Management a hospodaření ve veřejné správě je umožnit studujícím získat důležité praktické znalosti a osvojit si potřebný rozsah dovedností k výkonu povolání na ekonomických, správních či řídících pozicích ve veřejné správě, státní správě i samosprávě (a to včetně jimi zřízených organizací či založených společností) nebo ve společnostech, které jsou v kontaktu s veřejnou správou (například jako jejich dodavatelé). Praktické znalosti i dovednosti jsou podloženy získáním nezbytného rozsahu teoretických znalostí, a to v  souvislostech, jak z hlediska příčin, tak i důsledků jednotlivých vysvětlovaných jevů pro praxi, respektive pro budoucí uplatnění absolventů. V tomto kontextu patří k cílům tohoto studijního programu příprava odborníků schopných bezprostředního nástupu do praxe v pozicích vyžadujících bakalářské vzdělání na ekonomických pozicích (vedoucích i  výkonných na finančních či rozpočtových útvarech, na útvarech zabývající se správou majetku včetně veřejných zakázek, v personálních útvarech a podobně), na pozicích ve správních útvarech, kde je vyžadováno ekonomické či manažerské vzdělání, vedoucích i referentských pozicích na ministerstvech, v samosprávách či dalších úřadech či organizacích a podobně) a ve vedoucích pozicích ve veřejné správě. Silný důraz na praktické uplatnění absolventů prostupuje celým studiem, a to jak výukou teoretických předmětů, kde je mimo vysoké odbornosti kladen důraz na spojení předkládaných poznatků s praxí (v každém semestru jsou 3 týdny povinné praxe), tak zejména praktickou částí výuky. Přednášky jsou vedeny odborníky v dané oblasti se značnou erudicí jak v teoretické, tak zejména v  praktické rovině přednášeného tématu. Ve cvičeních mají studující možnost bezprostředně aplikovat získané poznatky na praktické problémy, přičemž vyučující jsou odborníci z praxe, schopní reflektovat skutečné potřeby a výzvy, s nimiž se budoucí absolventi mohou setkat při výkonu budoucího zaměstnání. Studium je v souladu s požadavky kladenými zákonem na profesně zaměřené typy studijních programů. Součástí jsou též praktické stáže studujících na různých pracovištích zejména ve státní správě a samosprávě. Zaměření na praxi posiluje též skutečnost, že povinná odborná praxe je součástí každého semestru, což studentům umožní ověřovat získané poznatky a dovednosti bezprostředně v praxi. Plán praxe vždy odsouhlasuje garant studijního programu spolu s odborníky z praxe, což zaručuje jeho návaznost jednak na cíle studijního programu a profil absolventa, tak na aktuální potřeby praxe. Praktické zkušenosti získají studující též v rámci zpracování závěrečné (bakalářské) práce, která je v rámci studia chápána jako projekt, který prostupuje celým studiem, tedy od prvního (kdy je součástí předmět Základy odborné práce) až po poslední semestr.

  • Výstupy z učení

    Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:

    • Kriticky porovnat pohledy standardních ekonomických modelů na klíčové ekonomické kategorie a mechanismy a zhodnotit jejich aplikace na aktuální hospodářsko-politické problémy
    • Identifikovat, třídit a interpretovat ekonomická a data včetně jejich explicitních a implicitních předpokladů při použití základních konceptů lineární algebry, matematicko-statistické analýzy a pravděpodobnostních metod
    • Provádět kvantitativní a kvalitativní analýzu ekonomických subjektů
    • Uplatnit principy moderních manažerských přístupů, včetně principů udržitelného rozvoje
    • Využívat informační technologie a softwarovou podporu pro organizační, prezentační a analytické práce
  • Uplatnění absolventa

    Dle Klasifikace zaměstnání (CZ ISCO) Českého statistického úřadu pak jde zejména o následující profese:

    24221 Specialisté v oblasti řízení rizik

    24222 Specialisté analytici, metodici v oblasti politiky firem a veřejné správy

    24223 Specialisté v oblasti strategie

    24224 Specialisté podpory podnikání

    24225 Specialisté v oblasti hospodaření s majetkem státu a organizací

    24226 Specialisté v oblasti zahraničních vztahů a služeb

    24227 Specialisté v oblasti správy školství, kultury a zdravotnictví

    24228 Specialisté v oblasti vnitřních věcí státu a regionálního rozvoje

    24229 Ostatní specialisté v oblasti politiky organizací

    24320 Specialisté pro styk s veřejností

    33431 Odborní asistenti v administrativě

    33432 Odborní pracovníci hospodářské správy

    33433 Odborní pracovníci organizace a řízení

    33434 Odborní pracovníci bezpečnostních systémů a ochrany údajů

    33435 Odborní pracovníci v oblasti kvality a certifikace systému řízení (ISO)

    33436 Odborní pracovníci vnitřních věcí státu a konzulárních služeb

    33437 Odborní pracovníci v oblasti správy školství, kultury a zdravotnictví

    33438 Odborní pracovníci v oblasti správy průmyslu a dopravy

    33439 Ostatní odborní pracovníci v administrativě a správě organizace

    33520 Pracovníci veřejné správy v oblasti daní

    33530 Pracovníci veřejné správy v oblasti sociálních a jiných dávek

    33540 Pracovníci veřejné správy vydávající různá povolení

    33590 Pracovníci veřejné správy v oblasti státních regulací jinde neuvedení

    41100 Všeobecní administrativní pracovníci

    44191 Úředníci všeobecné správy vnitřních věcí státu

    44192 Úředníci zahraničních vztahů

    44193 Úředníci v oblasti správy školství, kultury a zdravotnictví

    44194 Úředníci v oblasti správy průmyslu a dopravy

    44199 Ostatní úředníci jinde neuvedení

  • Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů

    Studijní program je navržen v souladu se zákonem č. 111/1998 Sb. o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů a metodikou Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství (dále NAÚ) pro tvorbu studijních programů. Jedná se o studijní program bez specializace, je zařazen do oblasti vzdělávání Ekonomické obory.

    Podstatu studijního programu tvoří předměty profilujícího základu studijního programu (Základy práva, Matematické a statistické metody, Základy účetnictví, Řízení lidských zdrojů, Veřejná správa a Evropská unie, Obchodní a správní právo, Marketing, Daňový systém, Finanční, projektové a strategické řízení, Regionální rozvoj a regionální politika) a základní teoretické předměty profilujícího základu studijního programu (Základy ekonomie, Management a ekonomika ve veřejné správě). Obsah těchto předmětů se promítá do obsahu státních závěrečných zkoušek. Další povinné předměty studijního programu rozvíjejí specifické požadavky na znalosti a kompetence studentů v souladu s cíli studia a profilem absolventa.

    Celkem za povinné (včetně PZ a ZT) a povinně volitelné předměty musí studující získat 160 kreditů (89 % všech kreditů). Zbývajících 20 kreditů (tedy 11 % všech kreditů) je vyhrazeno pro volitelné předměty. Od 2. semestru si studenti volí jeden volitelný předmět za semestr, který je ohodnocen vždy 4 kredity. Celkově si studenti za studium zvolí 5 volitelných předmětů, a to ve druhém, třetím, čtvrtém, pátem a šestém semestru. Volitelné předměty si studující volí z ostatních předmětů mimo svůj povinný studijní plán, vyučovaných na Vysoké škole regionálního rozvoje a Bankovním institutu – AMBIS, a.s. O výběru ěchto předmětů se přitom studující může kdykoli poradit se studijním poradcem, garantem studijního programu, či s vedoucím bakalářské práce tak, aby zvolené předměty co nejlépe tematicky zapadly do jeho studijního portfolia a umožnily mu hlouběji proniknout do oblasti, v níž vykonává svojí praxi a připravuje bakalářskou práci.

    Pro kreditové ohodnocení je používán kreditový systém ECTS

  • Praxe

    Na provázání studijního programu s praxí je kladen velký důraz. Proto je praxe zařazena jako povinný předmět v každém semestru (tedy od prvního do šestého semestru) v rozsahu třech týdnů, což studentům umožní průběžně ověřovat získané poznatky a dovednosti bezprostředně v praxi. Tento přístup silně provazuje výuku s potřebami praxe. Smysluplnost a užitečnost výuky mají studenti možnost v praxi ověřovat, jedná se o velmi účinnou zpětnou vazbu jak pro studenty, tak pro vyučující. Praxe je vykonávána u různých zaměstnavatelů s ohledem na zaměření a po zvolení tématu také na téma bakalářské práce.

    Povinná odborná praxe je nedílnou součástí připravovaného bakalářského profesního studijního programu Management a hospodaření ve veřejné správě. Předměty pod názvem Povinná praxe I až VI jsou zařazeny do studijního plánu jako povinné předměty, v prvním, druhém, třetím, čtvrtém, pátém a šestém semestru v rozsahu vždy třech týdnů s kreditovým ohodnocením 4 kreditů. Celkově může student obdržet 24 kreditů za odborné stáže, vykonávané celkem v rozsahu 18 pracovních týdnů.

    Plány povinné praxe ve spolupráci se studujícími vytváří studijní oddělení Vysoké školy regionálního rozvoje a Bankovního institutu – AMBIS, a.s. Studující mají možnost navrhnout pracoviště, na kterém budou praxi vykonávat, případně jim seznam smluvně zajištěných pracovišť nabídne studijní oddělení. Konečná podoba plánů praxí podléhá schválení garanta studijního programu, který přihlíží k odborné náplni praxe a jejího souladu se studijními cíli ve studijním programu, profilu absolventa a po zvolení tématu bakalářské práce též k tématu bakalářské práce. U smluvních partnerů je vždy zajištěn pověřený zástupce – mentor, který v součinnosti s garantem programu dohlíží a je nápomocen studentům při realizaci odborné praxe. S pracovištěm, na němž je praxe vykonávána, je uzavírána písemná smlouva. Výstupem z praxí je zpráva, kterou zpracovává studující a projekt, zpracovaný podle zadání vedoucího závěrečné práce. Jak zpráva, tak projekt, jsou vypracovávány průběžně a reflektují zkušenost studujícího na pracovišti, součástí zprávy je např. snímek dne a přehled činností, úkolů či projektů, na kterých studující spolupracovali. Tyto výstupy zároveň informují vyučující a garanta o průběhu praxí a zároveň poskytují studujícím a vyučujícím zpětnou vazbu ohledně uplatnění znalostí získaných při studiu, což umožňuje garantovi reflektovat ve studijním plánu potřeby praxe.

  • Návaznost na další studijní programy

    Na bakalářské studium studijního programu Management a hospodaření ve veřejné správě je možné navázat studiem navazujícího magisterského studijního oboru Management rozvoje měst a regionů akreditovaného na Vysoké škole regionálního rozvoje a Bankovního institut – AMBIS, a.s., a na navazující magisterský program Management a hospodaření ve veřejné správě, jehož správní řízení o akreditační žádosti není k datu podání předkládané žádosti o bakalářský studijní program ukončeno. Předpokládá se i návaznost na další obdobně koncipované navazující magisterské studijní programy ekonomických oborů.

Základní údaje

Zkratka
B-MHVS
Typ
bakalářský
Profil
profesní
Titul
Bc.
Doba studia
3 roky
Vyučovací jazyk
čeština čeština

53
počet aktivních studentů
4
počet závěrečných prací

AMBIS vysoká škola, a.s.
Program zajišťuje