Facility Management ISO 41000 Daniel Macek Katedra ekonomiky a řízení ve stavebnictví, Fakulta stavební, ČVUT v Praze ISO 41000 „Facility management“ nISO 41001 qSystém řízení – Požadavky s návodem k užívání nISO 41011 qSlovník nISO 41012 qPokyny pro strategické získávání a vypracování dohod (smluv) nISO 41013 qRozsah, klíčové pojmy a výhody ISO 41000 - úvod nRozdíl oproti ČSN EN 15221 qISO – zpracování procesu systémů řízení přes všechny úrovně řízení qEN – takticko-provozní orientace, podrobnější specifikace, detailní rozpracování FM struktury nISO 41000 qJe vytvářena pro certifikaci „Systému řízení organizace“ – ISO 9000 Obsah ISO 41001 n1. Rozsah n2. Normativní odkazy n3. Termíny a definice n4. Kontext organizace n5. Vedení n6. Plánování n7. Podpora n8. Provoz n9. Hodnocení výkonosti n10. Zlepšení n ISO 41001 - 1. Rozsah qzkvalitnění FM qsubjekty nkomerční nveřejné nstátní nneziskové qImplementace noutsourcing nin-house nkombinace ISO 41001 - 3. Termíny a definice nFacility management qOrganizační funkce, která integruje lidi, místo a proces v rámci zastavěného prostředí s cílem zlepšit kvalitu života lidí a produktivitu hlavního podnikání. nIn-house nInsource nZdokumentovaná informace nFM služba nFM proces nPolitika nSL, SLA, KPI… ISO 41001 - 4. Kontext organizace nPochopení organizace qvnější a vnitřní potřeby qzúčastněné strany nDokumentace systému FM nPožadavky na FM qzákonné a regulační požadavky qpopsat provozní rizika nPlán splnění požadavků nImplementace nSystém zlepšování qPDCA n ISO 41001 - 5. Vedení nVrcholové vedení organizace qStanovení politiky FM §zdokumentovaná informace §zveřejněna §aktualizována qZajištění integrace qZajištění dostupnosti zdrojů qPřiřazení rolí qOdpovědnost §osoba s celkovou odpovědností za FM § q q n ISO 41001 - 6. Plánování nStanovení cílů FM qkrátkodobé qstřednědobé qdlouhodobé nJak cílů dosáhnout qprocesy, rozhodovací kritéria nOpatření k řešení rizik qzáruky qpředcházet nežádoucím účinkům qpřipravenost na havarijní situace qkombinace pravděpodobnosti výskytu a míry vlivu n § q q n ISO 41001 - 7. Podpora - I nZdroje qlidské, materiální, finanční, poskytovatelé, nástroje a zařízení nKompetence qosob, subjektů, odborná způsobilost nPochopení qpochopení FM politiky, strategických cílů qpříspěvku k efektivitě qdůsledky nedodržení požadavků nKomunikace qvnitřní x vnější, obousměrná, co se má komunikovat n § q q n ISO 41001 - 7. Podpora - II nZdokumentování informace qnezbytné pro sytém řízení FM qco, jak, v jakém rozsahu qaktualizace qkonzistence nOrganizační znalosti qurčení znalostí pro fungování procesů qinterní – zkušenosti, duševní vlastnictví qexterní – standardy, konference, akademické zdroje qznalosti a zkušenosti zaměstnanců qbránit ztrátě znalostí § q q n ISO 41001 – 8. Provoz nPlánování, zavádění a řízení procesů nDokumentovat postupy nKontrola procesů nŘízení vztahů – smlouvy o úrovni služeb nProvozní plánování a řízení nKoordinace se zúčastněnými stranami nIntegrace služeb n ISO 41001 – 9. Hodnocení výkonnosti nMonitorování, měření, analýza a hodnocení qco je třeba sledovat a měřit qKPI qmetody monitorování qinterní audit §shoda se systémem řízení nPřezkumná řízení qaktuální stav qzměny vnějších a vnitřních otázek qmožnosti zlepšení qpřehodnocení rizik n ISO 41001 – 10. Zlepšení nNeshoda a nápravná opatření qzjištění – hlášení poruchy, stížnost, komunikační kanál qhodnocení – přezkum, určení příčin qreakce – reakční plány, úměrná dopadu, včasná nNeustálé zlepšování qprincipy PDCA nPreventivní opatření qaktivní identifikace mezer ve službách qbenchmarking, osvědčené postupy, zpětná vazba n Obsah ISO 41012 n1. Rozsah n2. Normativní odkazy n3. Termíny a definice n4. Strategie formy zajištění a porozumění základnímu obchodnímu kontextu n5. Proces FM zajištění n6. Poskytování facility managementu n7. Hlavní charakteristiky dohod o FM n8. Společenské úvahy v dohodách n9. Příprava a vypracování dohody n10. Měření výkonosti poskytovatele služeb n Implementace facility managementu q1. Strategie zdrojů a souvislostí základních činností q2. Identifikace a analýza stávajících a budoucích potřeb q3. Rozpracování potřeb na stanovení požadavků q4. Stanovení úrovní služeb (SL) q5. Identifikace možností zajištění služeb q6. Rozpracování obchodního rámce (finance, čas, lidé,..) q7. Volba preferované formy zajištění služby q8. Vypracování detailních podkladů pro výběr poskytovatele q9. Výběrové řízení, uzavření smluv (FM smlouva, SLA) q10. Spuštění dodávky (mobilizační fáze) q11. Sledování výkonu služeb, optimalizace kvality q12. Předání dodávky dalšímu FM poskytovateli Implementace facility managementu q1. Strategie zdrojů a souvislostí základních činností nPochopit obchodní souvislosti a strategii firmy nProvázat strategii služeb s obchodní strategií organizace q2. Identifikace a analýza stávajících a budoucích potřeb nIdentifikace stávajících a budoucích potřeb FM služeb a očekávání poptávající se organizace n Implementace facility managementu q3. Rozpracování potřeb na stanovení požadavků nSpecifikace, které požadavky bude potřeba zajistit, kde a jak často nDefinice strategických cílů, kterých má být dosaženo (cena, kvalita,..) q4. Stanovení úrovní služeb (SL) nSpecifikace kritérií a parametrů nStanovení očekávaného výstupu – stanovení jeho měření nDefinice výkonnostních identifikátorů a cílů pro každou jednotlivou službu n Implementace facility managementu q5. Identifikace možností zajištění služeb nPrůzkum trhu nStanovení očekávaných cen a rizik (min., max.) q6. Rozpracování obchodního rámce (finance, čas, lidé,..) nZaložení obchodního případu nFinanční otázky, stanovení investiční strategie nOčekávané ceny, cenová strategie nRiziková analýza nOrganizační požadavky, strategie projektu n Implementace facility managementu q7. Volba preferované formy zajištění služby nVýběr a doporučení preferované formy zajištění nDoporučení postupu zajištění nInterní – definovat úroveň, kompetence, alokovat zdroje nExterní – vyjednávání, podpis smlouvy q8. Vypracování detailních podkladů pro výběr poskytovatele n Implementace facility managementu q9. Výběrové řízení, uzavření smluv (FM smlouva, SLA) nTvorba SLA nTvorba FM smlouvy nZačlenění potřebných ustanovení smlouvy nZdokumentování provozních kritérií nPodpis FM smlouvy n Implementace facility managementu q10. Spuštění dodávky (mobilizační fáze) nPřevzetí prostor a prostředků k výkonu FM služby nKontrola a aktualizace evidence prostor, majetku, dokumentace nOboustranné ověření nastavení KPI/CPI nTvorba a odsouhlasení provozních instrukcí nOvěření a potvrzení komunikace n Implementace facility managementu q11. Sledování výkonu služeb, optimalizace kvality nSledovat, kontrolovat a prověřovat dodávku FM poskytovatele nSběr dat a reporting FM služeb objednateli nPorovnání dodávky s požadavky (rozsah a kvalita) nIdentifikace a implementace opravných opatření (PDCA) n Implementace facility managementu q12. Předání dodávky dalšímu FM poskytovateli nAudit průběhu FM služeb nInventarizace majetku a prostor nUkončení úkolů a kompetencí nZávěrečný protokol o průběhu FM služeb nPředání prostor, majetků a dokumentací novému FM poskytovateli n Děkuji za pozornost! Daniel Macek, email: daniel.macek@fsv.cvut.cz