Na adrese https://is.ambis.cz/auth/ln/tag/zkratka_fakulty:kod_predmetu
lze vyhledat záložky týkající se tohoto studijního předmětu. Na adrese
https://is.ambis.cz/auth/ln/tag/zkratka_fakulty:kod_predmetu!
(tj. s vykřičníkem na konci)
jsou záložky k předmětu, které uložili bývalí i současní vyučující
tohoto předmětu. Můžete tedy zvolit, zda vás zajímají výhradně
odkazy doporučované učiteli, nebo cokoliv co k předmětu kdokoliv
zařadil (bude typicky obsáhlejší, ale možná může být méně kvalitní).
Jak lze Záložky využít v e-learningu? Odkazy na zajímavé zdroje v internetu
má mnoho učitelů zájem studentům poskytovat - nejčastěji formou souboru
se seznamem odkazů zavěšeným do Studijních materiálů předmětu. Agenda
Záložky přináší nové možnosti: odkazy lze snadno editovat, štítkovat, třídit
a zejména do nich mohou snadno přispívat studenti. Zapojení studentů
do spoluvytváření informačních zdrojů je v e-learningu trendem. Jako
učitel můžete například:
- vystavit záložky k určitému tématu,
označit je štítkem a např. v textu
studijního materiálu na ně upozornit - jsou na adrese
https://is.ambis.cz/auth/ln/tag/zkratka_fakulty:kod_predmetu+jmeno_stitku
tj. např.
https://is.ambis.cz/auth/ln/tag/FI:PV005!+web
Variantu bez vykřičníku použijete, pokud chcete vyhledat i ty
záložky, které k předmětu nevložili učitelé, ale lib. uživatelé:
https://is.ambis.cz/auth/ln/tag/FI:PV005+web
- vystavit seznam doporučené literatury, jejíž položky jsou dostupné
on-line (články, volně šířené publikace). Pokud zadáváte studentům
např. každý týden čtení, lze toto snadno vyznačit štítky, např.
https://is.ambis.cz/auth/ln/tag/FI:PV005!+cteni+prvni_tyden
https://is.ambis.cz/auth/ln/tag/FI:PV005!+cteni+druhy_tyden
https://is.ambis.cz/auth/ln/tag/FI:PV005!+cteni+nepovinne
Snadnou editací štítků můžete seznamy pohodlně měnit, doplňovat. Může
to být pohodlnější, než udržovat seznamy odkazů např. v souborech ve Wordu.
Studentům jen sdělíte zvolenou konvenci (např. že mají hledat
„cteni+prvni_tyden“) nebo jim v Interaktivní osnově či jinde připravíte
odkaz se seznamem pro daný týden;
- zadat studentům vyhledat/aktualizovat záložky k určitému
tématu a strukturovaně je oštítkovat a popsat (vyjádřit, co obsahují,
proč by na ně čtenář měl klikat, jak jim připadají kvalitní, ...).
Pokud vaši studenti zpracovávají např. referáty k danému tématu, může
být součástí úkolu průzkum a doplnění „Dalšího čtení k tématu“
prostřednictvím této agendy;
- vyzvat studenty, aby si zkopírovali a okomentovali záložku -
vložte odkaz např. na určitý článek. Pomocí „přidat k mým“ si student
snadno odkaz zkopíruje a může u něj vyplnit štítky a popis. Pod odkazem
např. „14 osob“ se pak zobrazuje souborná stránka, kde lze popisy
zhlédnout.
Někdy se v těchto systémech kromě sběru komentářů sbírá také „agregovaný
názor“ studentů: v popisu k vloženému článku formulujte dotaz, např.
„Myslíte si, že autor Platónovo východisko správně pochopil? Vyjádřete
svůj názor štítkem ano / ne“ a přidejte k záložce štítky „ano“ a „ne“.
Student pak může použít volbu „rychle“, umazat štítek, pro který „nehlasuje“
a záložku si uložit. Cizí štítky jsou u záložky vypsány v pořadí
dle četnosti použití, tj. je vidět, zda studenti hlasují spíše „ano“
nebo „ne“. Můžete samozřejmě nechat „hlasovat“ i z více možností, např.
pomocí počtů hvězdiček ap.