Agendu lze využít na zkoušení v počítačové učebně. Studenti vyplní formulář v IS AMBIS, ten písemky sám opraví. Pokud jsou součástí testu volně tvořené
odpovědi (které systém nemůže automaticky opravit), opraví je učitel později ručně. Test není před začátkem zkoušky přístupný.
Test můžete omezit časově, a to buď celkovým počtem minut nebo nastavením dne a hodiny, od kdy do kdy je možné s odpovědníkem pracovat,
případně kombinací obou způsobů (viz výše).
Pokud v popisu odpovědníku omezíte práci s testem časově, dojde po uplynutí časového limitu k automatickému uložení odpovědí. Nejsou tedy
ztraceny ani odpovědi těch studentů, kteří test neuložili tlačítkem „Uložit“.
Organizace odpovědníků u více zkušebních termínů
Proveďte tato rozhodnutí:
Chci použít jedno zadání pro více zkušebních termínů? Chci, aby se student v žádném případě po skončení testu nemohl podívat na zadání otázek?
Podle toho, jakou míru „neopisování“ požadujete, tolik odpovědníků je třeba si vytvořit. Obvyklé postupy jsou:
Každý zkušební termín má unikátní zadání uložené v samostatné sadě otázek, testové otázky jsou namíchané (každý student vidí jiné pořadí)
Existují např. tři různé sady otázek, každá sada se použije na více termínech.
Existuje pouze jedno zadání = sada otázek.
Počty odpovědníků: Přístup k jednomu odpovědníku lze „otvírat a zavírat“ v čase. Lze jej otevřít v pondělí 8.00-9.00, potom 14.00-15.00 atd.,
jak probíhají zkušební termíny. Student, který test již realizoval, nemůže měnit odpovědi, ale může se podívat na znění otázek, pokud by si
odpovědník otevřel opětovně v době, kdy probíhá další termín. Tomu lze předejít, omezíte-li přístup k odpovědníku na určitou část počítačové
sítě (učebnu – pomůže vám LVT), takže nebude volně přístupný z internetu. Nemůžete-li toto omezení využít a nechcete, aby se studenti mohli
k zadání vrátit, vytvořte pro každý termín samostatný popis odpovědníku.
Bezpečnostní mechanismy
Zjistěte si od technické podpory počítačové učebny rozsah adres počítačové sítě učebny (tzv. IP adresy) a zadejte je do popisu odpovědníku – rubrika „Ze kterých počítačů lze s
materiálem pracovat“. Student vám adresu počítače může sdělit i individuálně, najde ji pod
Informační systém Systém Adresa klientského počítače
Pokud IP adresy nechcete nebo nemůžete zjistit, lze postupovat následovně:
Pro rozdělení studentů na zkušební termíny využijte běžnou agendu zkušebních termínů, nastavte v ní „přihlásit do“ a „odhlásit do“ dostatečně
před termínem zkoušky tak, aby se někdo nemohl přihlásit na poslední chvíli a test si otevřít (prohlédnout si testové otázky).
V popisu testu v rubrice „Kdo smí s odpovědníkem pracovat“ upřesněte, že jej smí otevřít pouze ti, kdo jsou přihlášení na konkrétní
zkušební termín.
Na počátku zkoušky proveďte prezenci a odhlaste z termínu ty studenty, kteří se nedostavili (aby si odpovědník během zkoušky neotevřeli
z internetu).
Můžete využít také další bezpečnostní mechanismy:
V popisu odpovědníku můžete zadat, že se po otevření testu má v levé části obrazovky objevit široký barevný pruh.
1 Barevný pruh v odpovědníku jako součást bezpečnostních opatření.
Umožní Vám na dálku kontrolovat, zda všichni pracují pouze se správným testem. Barvu pruhu si můžete vybrat a odlišit tak např. jednotlivé zkušební
termíny.
Pokud jste u odpovědníku nastavili zobrazení levého pruhu (viz předchozí odstavec) zobrazí se v něm zároveň identita odpovídajícího, tedy učo,
jméno a fotografie přihlášené osoby. Usnadní kontrolu totožnosti odpovídající osoby.
Můžete se obrátit na fakultní CIT s prosbou, zda by bylo možné zakázat přístup jinam než na is.ambis.cz.
Co je ještě dobré vědět...
Nemůže dojít k tomu, že by student nevědomky otevřel odpovědník dvakrát (např. dvojitým kliknutím). Pokud taková situace nastane, IS AMBIS se
studenta zeptá, zda opravdu chce odpovědník otevřít podruhé. Stejně bude student dotazován i v případě, že si bude chtít dosud neuložený test otevřít
ve dvou oknech či panelech prohlížeče. Zda to bude moci udělat, závisí na nastavení parametrů v popisu odpovědníku nelze při nastavení
„ne (když spustíte odpovědník, už nelze daný odpovědník znovu otevřít a měnit odpovědi)“.
Studenti mají k dispozici tlačítko „Průběžně uložit“, které umožňuje předcházet nepříjemnostem způsobeným výpadkem proudu apod. Pokud
v popisu odpovědníku nastavíte, že test má mít více stránek, provádí se průběžné uložení automaticky při přechodu mezi jednotlivými stránkami. Dojde
k němu také po stisknutí klávesy „Enter“. Rozhodujícím okamžikem, ke kterému se vztahuje vyhodnocení testu a přidělení bodů, je však pouze
odevzdání.
Systém zaznamenává všechny operace, které byly provedeny (doba otevření odpovědníku, adresa počítače, zvolené odpovědi, doba uložení, následná
prohlídka atd.). V případě problémů či podezření na nekorektní postup lze tyto údaje zjistit.
Pokud student omylem odešle průchod k vyhodnocení, nemůže se do testu typicky vrátit. Možným řešením je smazat jeho odpovědi aplikací
Informační systém Učitel [výběr předmětu] Správa odpovědníků Rušení odpovědí